مشخصات ظاهری و سیکل زندگی مگس

هزاران گونه از انواع مگس در سراسر جهان زندگی می کنند؛ که تنها ۱۲۰ هزار گونه از آن ها به صورت علمی شناخته شده و مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند. سیکل زندگی همه مگس های خانگی یکسان است. میانگین طول عمر اغلب مگس ها حدود یک ماه است. این عدد در مقایسه با عمر ۲۰۰ روزه سوسک آلمانی، عمر بسیار کوتاهی است.

مگس‌ خانگی معمولی

مگس ها را می توان بر اساس موارد زیر از یکدیگر تشخیص داده و در گروه های مختلف دسته بندی کرد.

  • صفات و ویژگی های فیزیکی
  • عادات تغذیه ای
  • زیستگاه هایی که برای زندگی خود انتخاب می کنند

در میان این صد و بیست هزار گونه شناخته شده مگس، مگس های خانگی شایعترین گونه از مگس ها هستند که در خانه و محیط زندگی‎ ما، یافت می شود.

” مگس ها آفاتی آلوده و حشراتی مزاحم هستند که به سرعت رشد کرده و سبب بروز بسیاری از بیماری ها در انسان و حیوانات می شوند. قابلیت بالای تولید مثلی این حشرات سبب می شود در صورت مساعد بودن شرایط به سرعت رشد کرده و گسترش بیابند. “

مشخصات ظاهری مگس‌ های خانگی

بسیاری از انواع مگس خانگی ظاهری شبیه به هم دارند اما می توان با بررسی دقیق تر آن ها به جزئیات بیشتری پی برد. یکی از شایع ترین مگس های خانگی مگس خانگی معمولی است که در این مقاله به بررسی مشخصات ظاهری این مگس پرداخته شده است.

  • مگس خانگی معمولی، به رنگ خاکستری است
  • طول بدن آن ها بین ۴ تا ۸ میلیمتر است
  • سر تا سر بدن یک مگس خانگی معمولی، از پوشش مو مانند پوشیده شده است
  • مگس های ماده کمی بزرگتر از نرها هستند
  • فاصله بین چشمان ماده بیشتر از نرها است

.. یک مگس ماده به تنهایی می تواند لشکری از مگس تشکیل دهد ..

بدن مگس های خانگی از سه بخش تشکیل شده است.

  • سر
  • قسمت شکمی
  • قسمت سینه ای

یکی از بخش های ویژه در بدن مگس های خانگی، اندام های دهانی مکنده است؛ که سبب می شود، مگس های خانگی نتوانند گاز بگیرند. به علاوه این مگس ها، یک جفت بال غشایی نیز دارند که طول هر یک از آن ها به ۱۳ تا ۱۵ میلی متر می رسد. مگس ها مانند سایر حشرات ۶ عدد پا دارند. تعداد زیادی از گیرنده های حسی در قسمت های مختلف پا قرار گرفته اند که نقش مهمی در بقاء مگس ها ایفا می کنند. این گیرنده های حسی در تقویت حس چشایی و بویایی مگس ها اثر مستقیم دارند.

مشخصات ظاهری مگس‌ خانگی معمولی

 

.. مگس های خانگی می توانند طیف وسیعی از انواع مواد غذایی را بخورند ..

رفتار و زیستگاه انواع مگس‌ خانگی

مگس های خانگی در تمام محیط های داخلی و خارجی زندگی می کنند.
مهم ترین مکان های زندگی مگس در فضای داخلی ساختمان ها و خانه ها عبارتند از:

  • روی دیوارها
  • سقف
  • کف زمین
  • آشپزخانه
  • سرویس بهداشتی

این حشرات آزار دهنده در محیط های خارج از خانه نیز در قسمت هایی که در زیر آمده است تجمع می یابند.

  • گیاهان
  • باغچه
  • قسمت هایی که آب جمع شده باشد
  • سطل های زباله

این حشرات پرواز کنندگان خوبی هستند؛ تا جایی که حتی می توانند در یک پرواز، مسافتی بالغ بر ۸ کیلومتر را طی کنند. اما تا زمانی که مگس ها به منابع غذایی و مکانی برای تخمگذاری دسترسی داشته باشند ترجیح می دهند در همان جا بمانند.

در صورت وجود آب و هوای گرم، مگس های خانگی می توانند کل طول سال را نیز به تولید مثل مشغول باشند. اما در آب و هوای سردتر معمولاً تولید مثل آن ها متوقف می گردد. در صورتی که شرایط برای آن ها مهیا باشد به سرعت گسترش می یابند. اغلب مگس های خانگی تخم های خود را در مکان هایی شبیه به مکان هایی که در ادامه آمده است قرار می دهند.

  • روی سطل های زباله
  • مدفوع حیوانات
  • فضولات انسان ها
  • سبزیجات
  • هر چیز در حال فساد نظیر مواد حیوانی

تعداد زیاد مگس ها و عدم کنترل جمعیت آن ها می تواند، سبب بروز بیماری های مختلف در انسان ها و حیوانات شود. به همین دلیل کنترل صحیح جمعیت مگس ها در مرغداری و دامداری ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا می تواند تأثیر زیادی بر روی میزان تولید این واحد ها، داشته باشد.

عادات غذایی انواع مگس

ترجیحات غذایی انواع مگس

مگس های خانگی می توانند طیف وسیعی از مواد آلی را، به عنوان منابع غذایی خود، مورد استفاده قرار دهند. این مواد آلی شامل فضولات و بسیاری از مایعات می گردد. اساساً بخش های دهانی در مگس های خانگی به گونه ای است که، این حشرات فقط می توانند غذاهای مایع و نیمه مایع را بخورند. به همین دلیل وقتی که یک مگس منبع غذایی جامدی برای خوردن می یابد به روی آن می نشیند و بزاق خود را روی آن ریخته و محلولی از آن غذا می سازد. سپس به وسیله خرطوم خود، آن را می مکد. مهمترین عاملی که سبب آلوده شدن مواد غذایی از طریق مگس ها می شود نیز همین عمل تغذیه است. زیرا این حشرات میکرو ارگانیسم ها را از طریق بزاق، بدن و پاهای آلوده خود، به مواد غذایی که برای تغذیه به روی آن قرار گرفته اند، انتقال می دهند.

 

.. تنها یک روز طول می کشد تا تخم ها تبدیل به لارو مگس شوند ..

سیکل زندگی مگس

۱ . مرحله تخم

مرحله تخم اولین مرحله زندگی یک مگس خانگی است.
هر مگس ماده بالغ، در طول زندگی خود می تواند تا ۲۰۰۰ تخم تولید کند. مگس تخم ‎های خود را در دسته های ۷۵ الی ۱۵۰ تایی می گذارد. این حشره محیط های مرطوب مانند لا به لای زباله ها یا کودهای حیوانی که در آن ها غذا به وفور یافت می شود را برای تخم گذاری ترجیح می دهند. یک روز طول می کشد تا لاروها که کرم حشره نیز نامیده می شوند؛ از تخم ها هچ شوند.

۲ . مرحله لارو یا کرم حشره

مرحله دوم از سیکل زندگی مگس ها، مرحله لاروی است.
لاروها حشراتی سفیدرنگ، بدون پا و دارای طولی بین ۴ الی ۸ میلی متر هستند. لاروهای مگس تا زمانی که بتوانند تغذیه کرده و پوست اندازی کنند، در نزدیکی محل تخم گذاری باقی می مانند. پس از ۳ الی ۵ روز، کرم حشره ها به دنبال مکانی تاریک می گردند تا به شفیره تبدیل شوند.

۳. مرحله شفیره

در طول این مرحله، شفیره یک پوشش خارجی مقاوم در اطراف خود می سازد که تا زمان رشد پاها و بال های شفیره از او محافظت می کند.

۴ . مرحله بلوغ

در طی ۳ الی ۶ روز شفیره ها از پوشش های محافظ خود درآمده و به مگس های بالغ تبدیل می شوند.  ۲ الی ۳ روز پس از خروج مگس ها از شفیره، مگس های ماده بالغ قادر به تولید مثل بوده و می توانند شروع به تخمگذاری کنند. در مجموع یک مگس می تواند تا یک ماه زنده بماند.

.. این مگس ماده در طول یک ماه زندگی خود، می تواند دو هزار عدد تخم بگذارد ..

 

سیکل زندگی مگس

اگر جلوی تخم گذاری و تولید مثل سریع و پی در پی مگس ها در خانه گرفته نشود، دردسرهای فراوانی برای ساکنان آن خانه و محل ایجاد خواهد شد به همین دلیل ما سم قوی و فوق العاده تاثیرگذار و حرفه ای آجیتا را برای نابودی قطعی انواع مگس و تخم مگس به شما پیشنهاد می کنیم.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. مبینا شاکری

    خیلی عالی بود ممنون بابت این

معرفی مگس فاضلاب
معرفی مگس فاضلاب

مگس فاضلاب، یکی از انواع مگس های شایع در محیط های خانگی است. این مگس به دلیل تخم گذاری و زندگی در فاضلاب و محیط های آلوده، می تواند بیماری های بسیاری را به انسان انتقال دهد.

نابودی لارو مگس
روش های نابودی لارو مگس خانگی

مگس ها موجودات آزار دهنده ای هستند که خلاص شدن از آن ها کار آسانی نیست. اکنون لاروهای آن را هم به این مشکل اضافه کنید. اینکه چه شکلی هستند؟ بیشتر در چه مکان هایی دیده می شوند؟ …

انتشار بیماری های خطرناک ناشی از مگس
انتشار پنج بیماری خطرناک از طریق مگس

ابتلاء به بیماری های خطرناک و کشنده گاهی عجیب و در عین حال ساده اتفاق می افتد! بسیاری از بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی با عواملی انتقال می یابند که ما روزمره با آن ها سر و کار داریم یعنی مگس ها!

سفارش سم از طریق: