‌همه ما می دانیم که مگس ها آفاتی بسیار آلوده هستند.
این آفات شایع خانگی، فقط از طریق گاز گرفتن و یا نیش زدن موجب آزار ما نمی شوند. اینکه فکر کنیم فقط باید به فکر درمان جای نیش یا گزش مگس ها باشیم کاملاً اشتباه است. در حقیقت این حشرات بر خلاف اندازه کوچک شان پتانسیل غیر قابل باوری از لحاظ حمل جرم ها (میکروب ها، باکتری ها، و …) دارند. بیماری های خطرناک ناشی از مگس مشکلات بسیاری برای انسان ها به وجود آورده اند. از مهم ترین دلایل انتقال بیماری از طریق مگس این است که مگس ها از فضولات، مایعات خارج شده از جراحات و مواد فاسدی چون زباله ها تغذیه می‌کنند.

بیماری های خطرناک ناشی از مگس

 

بررسی بیماری های خطرناک ناشی از مگس

مگس‌ ها هر چیز آلوده ای را می خورند و سپس بر روی هر چیز یا شخصی که فرود آیند، فضولات شان را دفع می کنند. جای تعجب ندارد که مگس‌ ها باعث انتقال‌ ده ها بیماری‌ به انسان ها می شوند. برخی از‌ بیماری های خطرناک ناشی از مگس ها عبارتند از‌:

  • تب تیفوئید
  • وبا
  • اسهال خونی
  • ورم یا آماس ملتحمه اپیدمیک
  • فلج اطفال

فقط مگس ها نیستند که می توانند عامل بیماری های خطرناک باشند، بلکه حشرات دیگری نیز می توانند بیماری های کشنده ای را در انسان و حیوانات انتشار دهند. حشراتی نظیر:

  1. کک
  2. کنه
  3. سوسک

۱. تب تیفوئید

تیفوئید نوعی عفونت روده ای مشابه وبا، اسهال و اسهال خونی است.
این عفونت از یک باکتری به نام سالمونلا تیفی حاصل می گردد و زمانی اتفاق می افتد که اشخاص در تماس با فضولات یا آب و غذای آلوده قرار بگیرند. از آنجایی که این باکتری اغلب در روده و خون یا مواد مدفوعی وجود دارد و مگس ها هم به فضولات جذب می گردند، به همین دلیل به راحتی می توانند تب تیفوئید را منتقل سازند.

جهت کاهش ریسک ابتلا به این بیماری خطرناک، خانه و محل کارتان را در بهترین شرایط بهداشتی نگه دارید. هنگام مسافرت به خصوص به مناطقی که این بیماری شایع است نسبت به آب و غذای مصرفی خود هشیار باشید. اگر علائمی که در ادامه گفته شده است را مشاهده نمودید سریعاً نسبت به مراجعه به پزشک و درمان اقدام نمایید تا از ابتلاء به بیماری های خطرناک ناشی از مگس مصون بمانید.

  • تب بالا
  • هذیان
  • سرفه
  • سردرد

۲. وبا، بیماری خطرناک ناشی از انواع مگس

این بیماری در کشورهای آفریقایی و مناطق جنوب شرقی آسیا بسیار شایع است.
ابتلا به وبا می تواند از طریق خوردن آب یا غذای آلوده صورت پذیرد. مگس ها و مسمومیت های غذایی شدید و مهلک با هم گره خورده اند. هر جا که مگس ها به مواد غذایی و آب آشامیدنی ما دسترسی داشته باشند، ما در معرض انتقال بیماری های خطرناک ناشی از مگس قرار خواهیم گرفت. بیماری وبا اغلب سبب اسهال آبکی و استفراغ می گردد که می تواند منجر به دهیدراسیون شدید یا از دست دادن شدید آب بدن و نهایتاً مرگ شود. جهت کاهش خطر ابتلا به وبا، هنگام خوردن غذاهای کنار خیابانی هوشیار بوده و دقت لازم را به عمل آورید به خصوص در مناطقی که معیارهای بهداشت و سلامت ضعیف هستند.
سلامتی خود و خانواده تان را، هنگام انتخاب و خوردن آب و غذا در ارجحیت قرار دهید.

وبا از بیماری های خطرناک ناشی از مگس

.. مگس ها موجب انتقال ده ها بیماری خطرناک به انسان هستند ..

۳. اسهال خونی، از خطرناک ترین بیماری های ناشی از مگس

در این بیماری روده ها ملتهب گردیده که منجر به اسهال خونی می گردد.
بیماری اسهال خونی مانند وبا و تب تیفوئید نیز یک عفونت باکتریایی است که در موارد حادتر می تواند منجر به مرگ گردد.

ابتلا به این بیماری می تواند از دو طریق صورت پذیرد.

  • خوردن غذای غیر بهداشتی
  • آشامیدن آب آلوده

آب و غذاهای آلوده می توانند از طریق مگس هایی که اغلب، پاتوژن ها را داخل شکم یا روی بدنشان حمل می کنند، آلوده گردند. جهت کاهش ریسک ابتلا به اسهال خونی اقدامات محتاطانه و پیشگیرانه را در پیش بگیرید. این اقدامات شامل کنترل جمعیت مگس ها در خانه و محل کار و نیز پاکسازی محیط اطرافتان از زباله جات و تمامی فاکتورهای جاذب مگس ها می باشد.

” ابتلاء به بیماری های خطرناک و کشنده گاهی عجیب و در عین حال ساده اتفاق می افتد! بسیاری از بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی با عواملی انتقال می یابند که ما روزمره با آن ها سر و کار داریم یعنی مگس ها! مگس ها با داشتن قابلیت پرواز به راحتی بین اماکن مختلف جابجا شده و به راحتی عوامل بیماری زا را انتقال می دهند. بیماری های خطرناک ناشی از مگس حتی ممکن است منجر به مرگ در انسان شوند. “

۴. ورم ملتحمه اپیدمیک

ورم ملتحمه اپیدمیک متفاوت از ورم ملتحمه معمولی است.
در واقع ورم ملتحمه اپیدمیک، در مقایسه با نوع معمولی آن بسیار واگیردارتر و آزاردهنده تر بوده، علائم و نشانه هایی شامل موارد زیر را از خود نشان می دهد.

  • التهاب قرنیه
  • تب
  • خستگی شدید
  • سردرد
  • ورم غدد لنفاوی

ابتلا به این بیماری می تواند از طریق تماس پاتوژن های موجود بر روی بدن مگس ها با چشم ها اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، شما ممکن است سطحی آلوده به این پاتوژن ها را لمس نموده و سپس چشمانتان را بمالید و به این بیماری مبتلا گردید. روش های پیشگیری از این بیماری شامل روش های ساده زیر است.

  • شستشوی مرتب دست ها
  • کاهش جمعیت مگس ها در خانه

یکی از بیماری های ناشی از مگس ورم ملتحمه اپیدمیک است

 

.. یکی از روش های ساده پیشگیری از بیماری های ناشی از مگس، شستن صحیح دست ها و نابودی جمعیت مگس هاست ..

۵. فلج اطفال

بیماری فلج اطفال می تواند در افراد مبتلا، منجر به فلج یا مرگ شود.
این بیماری ناشی از ویروس پولیو می باشد که خیلی سریع به مغز و ستون فقرات فرد انتقال می یابد. پس از ابتلا به این ویروس، شخص بیمار شروع به تجربه علائمی مشابه آنفلوآنزا خواهد نمود. علائمی همچون:

  • گلودرد
  • تب
  • خستگی
  • کوفتگی

این علائم ممکن است طی چند روز وخیم گردیده منجر به مننژیت یا فلج گردند.

اگرچه بیماری فلج اطفال در بسیاری از نقاط جهان ریشه کن شده است، در صورت مسافرت به غرب آفریقا یا جنوب آسیا نسبت به این بیماری هوشیار باشید. به این نکته نیز توجه نمایید که بیماری فلج اطفال از طریق تماس با مواد مدفوعی افراد مبتلا از شخصی به شخص دیگر سرایت می یابد. به عنوان مثال زمانی که مگس ها از فضولات تغذیه نموده سپس بر روی غذای شما می نشینند، یا آب آشامیدنی شما را آلوده می سازند ممکن است به این بیماری مبتلا شوید.

همیشه به یاد داشته باشید که مگس ها آفات خطرناکی هستند.
به همین دلیل لازم است که جمعیت مگس های خانگی را تحت کنترل نگه داشته، به هنگام مسافرت به مناطقی که مستعد بیماری های ناشی از مگس ها هستند، نسبت به آنچه که می خورید و مکانی که برای غذا خوردن و آشامیدن آب انتخاب می کنید دقت لازم را به عمل آورید. در صورتی که راهکارهای نابودی مگس در محل زندگی شما به خوبی در دفع مگس عمل نکنند بهترین راه برای از بین بردن قطعی مگس ها استفاده از قویترین سم مگس کش دنیا یعنی آجیتا، می باشد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

معرفی مگس فاضلاب
معرفی مگس فاضلاب

مگس فاضلاب، یکی از انواع مگس های شایع در محیط های خانگی است. این مگس به دلیل تخم گذاری و زندگی در فاضلاب و محیط های آلوده، می تواند بیماری های بسیاری را به انسان انتقال دهد.

نابودی لارو مگس
روش های نابودی لارو مگس خانگی

مگس ها موجودات آزار دهنده ای هستند که خلاص شدن از آن ها کار آسانی نیست. اکنون لاروهای آن را هم به این مشکل اضافه کنید. اینکه چه شکلی هستند؟ بیشتر در چه مکان هایی دیده می شوند؟ …

سفارش سم از طریق: