” با ورود مگس ها به خانه، باید خیلی زود منتظر هجوم گسترده آن ها باشید. زیرا تعداد تخم تولید شده توسط یک مگس ماده در طول عمرش به بیش از ۲۰۰۰ تخم می رسد. بنابراین بهترین راه دفع مگس و خلاصی از شر آن ها، پیشگیری از ورود مگس به خانه است. “

برای پیشگیری از ورود مگس به خانه راهکارهای ساده ای وجود دارد که در ادامه مقاله به آن ها می پردازیم.

دلایل پیشگیری از ورود مگس ها به خانه

مگس ها، ناقل انواع مختلفی از بیماری ها هستند.
این حشرات به خصوص در صورتی که بر روی غذا یا نوشیدنی بنشینند می توانند انسان را بیمار سازند. همچنین مگس ها می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. مگس ها بر روی فضولات انسانی، حیوانی و نیز زباله ها زندگی می کنند. آن ها همه انواع باکتری های بیماری زا را از محیط های آلوده می گیرند و سپس این ارگانیسم های بیماری زا را درست به غذاهای انسان منتقل می سازند.
مگس ها بیماری های خطرناکی را به انسان منتقل می کنند که عبارتند از:

  • وبا
  • اسهال خونی
  • فلج
  • سالمونلا

پیشگیری از ورود مگس به خانه و کاهش عوامل بیماری زا

.. مگس ها با نشستن بر روی غذاها، می توانند باعث ایجاد مسمومیت های غذایی شوند ..

در این مقاله قصد داریم به روش های پیشگیری از ورود مگس ها به خانه و محیط زندگی اشاره نماییم.

منظور از مگس کثیف چیست؟

مگس های کثیف حامل ارگانیسم های بیماری زا بوده و می توانند تهدید و خطری برای سلامت اجتماعی باشند. این مگس ها در محیط های مملوء از باکتری مثل فضولات، لاشه ها و ضایعات غذای انسانی، اغلب در فاصله نزدیکی از انسان ها یا حیوانات اهلی رشد و پرورش می یابند.
ازجمله مگس هایی که در رده مگس های کثیف قرار می گیرند عبارتند از:

  • مگس های خانگی
  • مگس های میوه
  • مگس های اصطبل یا همان مگس گزنده
  • مگس بطری سبز که گونه ای از مگس های لاشه هستند

برخی دیگر از انواع مگس ها، نیز وجود دارند که در رده مگس های کثیف قرار می گیرند.

انتقال بیماری های ناشی از مگس

یک مگس خانگی به تنهایی می تواند حامل بیش از یک میلیون باکتری باشد. حداقل ۶۰ گونه بیماری مختلف می توانند از طریق مگس های کثیف انتقال یابند؛ بیماری هایی چون سالمونلا و حتی اسهال خونی.

اغلب مگس های کثیف می توانند در آب و هوای گرم به سرعت تولید مثل کنند. جهت دفع مگس ها و کنترل جمعیت این آفات بایستی مکان هایی که می توانند در آن تولید مثل، رشد و تغذیه کنند را محدود سازید.

 

    • گیاهان خانگی می‌توانند منبع مگس‌ها باشند. نظافت گلدان ها را به تاخیر نیاندازید تا گلدان‌ها و خاک رطوبت نکنند و مگس‌ها جلب نشوند.

    • با دورانداختن زباله‌ها و حفظ تمیزی در محیط زندگی، منابع غذایی مگس‌ها را محدود کنید. مگس‌ها به خاطر بوی غذاها جلب می‌شوند، بنابراین تمیز نگه داشتن محیط حتماً به شما کمک می‌کند.

 

الف. اقدامات بهداشتی مناسب جهت کاهش جمعیت مگس ها

بهداشت، نظافت و پاکیزگی بدترین چیزی است که می تواند سر راه یک مگس قرار بگیرد. مگسهای بالغ به مکانی برای تخم گذاری احتیاج دارند و یک خانه و حیاط تمیز برای مگس های ماده مکان جذابی نخواهد بود. جهت دفع مکس ها و ممانعت از تولید مثل آن ها در خانه، باغچه و حیاط، راهکارهای زیر را انجام دهید.

۱. تمیز کردن فضولات حیوانات خانگی

سریعاً فضولات حیوانات خانگی و سایر حیوانات را تمیز کنید. هر نوع فضولات تازه و مرطوب حیوانات جاذب بسیار خوبی برای مگس های کثیف خواهد بود.

برای پیشگیری از ورود مگس به خانه فضولات حیوانات خانگی را به سرعت تمیز کنید

۲. جمع کردن باقیمانده مواد غذایی

ضایعات آشپزخانه ای و سایر ضایعات طبیعی را دور بیندازید.
در مورد ضایعات غذایی، هرچه زباله ها خشکتر باشند بهتر است. قبل از دور انداختن این زباله ها، تا جای ممکن، آب و رطوبتشان را خالی کنید. باقیمانده غذا و سایر ته مانده ها و پسماندها را را داخل کیسه زباله های پلاستیکی مقاوم قرار داده، کیسه را محکم گره زده و داخل سطل زباله ای با درب کاملاً محکم و کیپ قرار دهید. این کار کمک می کند محیط را از هجوم آفات دیگری نیز حفظ کنید. آفاتی نظیر:

۳. دور انداختن زباله ها در اسرع وقت

سطل های زباله و زباله دان های بزرگ، مکان های مورد علاقه مگس ها برای تغذیه و تولید مثل هستند. لازم است درب سطل های زباله، محکم بسته شوند و نیز اطمینان حاصل نمایید که این سطل ها و زباله دان ها، سوراخ و یا روزنه ای به بیرون نداشته باشند. با این کار تا حد زیادی از جمعیت مگس های تجمع یافته در آن بخش از خانه یا محله، کاسته خواهد شد. تمامی آشغال ها بایستی داخل کیسه های زباله قرار گرفته و کیسه ها، محکم گره زده شوند. زباله های خانه را به طور مرتب به بیرون انتقال دهید تا به موقع، جمع آوری و از خانه و محله تان دور شوند. همچنین بایستی سطل های زباله را هر چند وقت یکبار بشویید و به خوبی بسابید تا هر نوع مواد زائد ته نشین شده یا چسبیده به آن، زدوده شود.

۴. تمیز کردن محیط باغچه

در صورتی که در باغچه حیاطتان درخت میوه دارید، میوه هایی را که به زمین می ریزند سریعاً جمع آوری کنید؛ زیرا میوه های ترشیده یا بیش از حد رسیده، همان ترکیب لازم از رطوبت و شیرینی را که دلخواه و مورد علاقه مگس ها است، برای این آفات فراهم خواهند نمود. تمیز کردن باغچه اقدام مهمی در دفع مگس ها به شمار می آید.

میوه های رسیده منبع خوبی برای جذب مگس به خانه و حیاط هستند

۵. ممانعت از دسترسی مگس به مواد غذایی

هر نوع میوه، غذا، شربت و یا نوشابه درباز، سبزیجات و … را در صورت عدم مصرف، به یخچال منتقل سازید.

۶. تمیز نگه داشتن محیط خانه

خانه را همواره تمیز نگه دارید.
این کار را باید با نامساعد کردن شرایط در شایع مکان های تجمع مگس انجام دهید. این مکان ها عبارتند از:

  • مواد غذایی ریخته شده بر روی زمین، کابینت ها و میزها
  • روغن موجود بر روی گاز و اطراف آن
  • زمین و دیوارهای آلوده
  • هر نوع ماده غذایی روی میز غذاخوری و امثال آن

این مکان ها، میزبانان و جاذبان خوبی برای مگس ها هستند. پس لازم است همواره در نظافت بخش های مختلف خانه، به خصوص آشپزخانه و نقاطی که با مواد غذایی و نوشیدنی سر و کار دارند دقت لازم را به عمل آورید.

۷. شستن ظرف ها بلافاصله پس از صرف غذا

ظرف های غذا را در ظرفشویی رها ننموده و بلافاصله پس از استفاده بشویید.

۸. تمیز نگه داشتن حمام و سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی و حمام را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید. بدیهی است که رطوبت  و آلودگی های موجود در این مکان ها از جذابیت خاصی برای این آفات برخوردارند.

ب. پیشگیری از تهاجم مگس‌ با روش های فیزیکی

پیروی از تمامی قوانین و راهکارهای بهداشتی فوق، تا حدودی باعث دفع مگس ها می شود اما به طور کامل آن ها را حذف و دفع نخواهد نمود. با استفاده از موانع مناسب، قادر خواهید بود که جمعیت این آفات بیماری زا را به میزان بیشتری کاهش دهید.

مهم ترین راهکار های فیزیکی پیشگیری از ورود مگس به خانه

  • استفاده از حفاظ یا توری در پنجره

پنجره ها و دریچه ها را با استفاده از حفاظ ها و یا توری های مناسب، بپوشانید. این حفاظ ها و توری ها بایستی محکم به چارچوب پنجره ها و یا دریچه ها چسبیده یا نصب شوند و هر چند وقت یکبار، از لحاظ وجود سوراخ یا پارگی، بررسی و در صورت لزوم، مرمت شوند.

مسدود کردن درزو شکاف، استفاده از توری در پنجره ها

  • مسدود کردن تمام درز ها و شکاف ها

هر نوع سوراخ و یا روزنه در اطراف درب ها، پنجره ها و یا فونداسیون را با مواد مناسب، درزگیری نموده و مهر و موم سازید.

ج. استفاده از سموم قوی و کارآمد

گاهی اوقات، با وجود رعایت تمامی نکات و راهکارهای فوق الذکر، باز هم رویارویی با این آفات مزاحم، غیر قابل اجتناب می باشد. در چنین مواردی استفاده از سموم قوی، کارآمد، ماندگار و با اثرگذاری سریع، نظیر سم مگس کش ۱۰۰% تضمینی آجیتا پیشنهاد می گردد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

معرفی مگس فاضلاب
معرفی مگس فاضلاب

مگس فاضلاب، یکی از انواع مگس های شایع در محیط های خانگی است. این مگس به دلیل تخم گذاری و زندگی در فاضلاب و محیط های آلوده، می تواند بیماری های بسیاری را به انسان انتقال دهد.

نابودی لارو مگس
روش های نابودی لارو مگس خانگی

مگس ها موجودات آزار دهنده ای هستند که خلاص شدن از آن ها کار آسانی نیست. اکنون لاروهای آن را هم به این مشکل اضافه کنید. اینکه چه شکلی هستند؟ بیشتر در چه مکان هایی دیده می شوند؟ …

انتشار بیماری های خطرناک ناشی از مگس
انتشار پنج بیماری خطرناک از طریق مگس

ابتلاء به بیماری های خطرناک و کشنده گاهی عجیب و در عین حال ساده اتفاق می افتد! بسیاری از بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی با عواملی انتقال می یابند که ما روزمره با آن ها سر و کار داریم یعنی مگس ها!

سفارش سم از طریق: