چرا مگسها پایشان را میمالند و مدام در حال مالیدن پاهایشان هستند؟ زمانی که مگس ها ثابت می مانند و پرواز نمی کنند پاهایشان را به هم می مالند. در واقع هدف نهایی از مالیدن پاهای مگس تمیز کردن است. مگس ها همچنین چشم، شاخک،موهای ریز روی بدن، گیرنده های حسی روی پاها را تمیز می کنند. آن ها باید این ارگان های حسی را تمیز نگه دارند تا بتوانند با دقت بیشتری پرواز و جفت گیری کنند، غذا بیابند و شکار نشوند. “

مگس هایی که دوستدار آلودگی ها و کثیفی هستند، در واقع، به تمیز کردن خود علاقه دارند و این کار را با مالیدن پاهایشان به یکدیگر انجام می دهند.

چرا مگسها پایشان را میمالند و دلیل این کار چیست؟

مگس ها گیرنده هایی روی بدنشان دارند که در تمام قسمت های بدن وجود دارند. این گیرنده های حسی در پا و آنتن یا شاخک های این حشره بیشتر هستند. آن ها باید گیرنده های روی بدن را تمیز کنند. این گیرنده ها به گیرنده های بویایی موریانه، شباهت زیادی دارند.

چرا مگسها پایشان را میمالند

.. مگس با مالیدن پاهای خود قدرت بویای و چشایی خود را افزایش می دهد ..

وجود این گیرنده و تمیز نگهداشتن آن ها در موارد زیر به مگس ها کمک می کند.

  • افزایش قدرت بویایی
  • افزایش قدرت بینایی
  • تعدیل کردن پرواز
  • کاهش وزن (از طریق کاهش آلودگی ها و مواد چسبیده به مگس)
  • تشخیص سریع شکارچیان

تمام این کار ها از طریق گیرنده های حسی روی بدن مگس انجام می گیرد.

عادات و رفتار عجیب مگس برای افزایش قدرت بویایی

پاهای مگس ها با موهای حساسی پوشیده شده است که مانند گیرنده های شیمیایی در مگس عمل می کنند.
مگس ها نه تنها حس می کنند، بلکه با پاهای خود، مزه ها را نیز می فهمند!

بدین معنی که مگس، وقتی برای اولین بار روی ماده یا غذایی نشست، می تواند مزه آن را با پاهای خود درک کند. برای مثال، اگر مگس، روی یک حبه قند بنشیند، دهان خرطومی مانند خود را بیرون خواهد آورد با ترشح بزاق و تبدیل آن به مایع شروع به خوردن قند خواهد کرد. اگر مگس روی چیزی بنشیند، چه مدفوع و چه جسد، از طریق پاهای خود می تواند به موارد زیر پی ببرد.

  • مزه غذا چگونه است؟
  • آیا مرطوب است یا نه؟
  • آیا برای تخم گذاری مناسب است یا نه؟
  • مناسب بودن شرایط آن برای تغذیه

در صورتی که آن را برای تخم گذاری، مناسب تشخیص دهند، شما علاوه بر مگس های بالغی که پرواز می کنند، با لاروهای مگس ها و مشکلات ناشی از آن ها نیز مواجه خواهید بود. در صورتی که مگس پاهای خود که پر از گیرنده های حسی هستند را تمیز نکند قادر به تشخیص غذا در اطرافش نخواهد بود. به همین دلیل مگس ها همیشه در حال مالیدن پاهایشان هستند. به علاوه، این عادات و رفتار مگس حس بسیار خوبی به آن ها می دهد.

بدن مگس پوشیده از گیرنده های حسی است

.. مالیدن پاهای مگس به همدیگر در بقاء مگس فوق العاده تأثیرگذار است ..

چرا مگسها برای افزایش قدرت چشایی پایشان را میمالند

دلیل دیگری که چرا مگسها پایشان را میمالند این است که می خواهند گیرنده های بدن خود را‌ برای تشخیص مزه غذا تمیز کنند. این حرکت در مگس، مانند آب خوردن بین غذا برای تمیز کردن باقیمانده های غذا در دهان است. کسانی که مزه غذاها را می چشند، بین این کار، دهان خود را‌ با آب می شویند تا قبل از اینکه غذای بعدی را‌ بخورند، مزه غذای قبلی از بین برود؛ بنابراین، آن ها بهتر می توانند درباره مزه غذاها قضاوت کنند.

مگس ها نیز، اگر مزه غذای قبلی را از پاهای خود پاک نکنند، مزه غذایی که روی آن خواهند نشست، برای آن ها مانند غذای قبلی خواهد بود و قادر نخواهند بود بفهمند که این ماده به عنوان غذا، مناسب است یا به عنوان لانه ای برای تخم گذاری! بنابراین وقتی که یک مگس روی چیزی می نشیند، می بینیم که نه تنها پاهای جلویی خود را به هم می مالد، بلکه این عمل را جلوی سر و روی بال ها و جلوی پاهای عقبی خود نیز انجام می دهد؛ زیرا روی تمام بدنشان پوشیده از حسگر است. این کار، بخشی از روند کار تمیز کردن است. همه مگس ها و همین طور سنجاقک ها، با پاهای خود مزه ها را می چشند. بنابراین برای تشخیص بهتر مزه ها، پاهایشان را تمیز می کنند.

ارتباط انتقال بیماری و مالیدن پاهای مگس

دلیل این که مگس ها عامل ایجاد بیماری از طریق غذا هستند این است که اگر مگسی روی ماده مزه داری بنشیند، بی اختیار بر روی آن استفراغ خواهد کرد؛ سپس، این ماده چسبناک و لزج را با زبان اسفنج مانند خود، جذب خواهد کرد و خواهد خورد. مگس ها روی مدفوع و بسیاری از مواد آلوده دیگر، هچ می شوند و زندگی خود را شروع می کنند؛ بنابراین میکروب ها را در همه جا پخش می کنند. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی که از طریق مگس ها منتقل می شود، بهترین راه، استفاده از سم اثر بخش مگس کش آجیتا، برای از بین بردن تمام مگس ها و لاروهای مگس می باشد.

تعادل در پرواز با تمیز کردن پاها

تمیز نگه داشتن بال ها در مگس بسیار مهم است و این اهمیت، دلایل بسیار واضحی دارد. زمانی که مگس ها در مکان های مختلفی برای تغذیه و یا تعیین مکان مناسب برای تخمگذاری قرار می گیرند علاوه بر پاها، بال های آن ها نیز در تماس با آلودگی ها و مواد غذایی قرار می گیرد. به همین دلیل بال هایشان وزنی بیشتر از حالت معمول داشته و پرواز را برای این حشرات کوچک سخت می کند. مگس ها با تمیز کردن بال ها از طریق پاهایشان به پروازی بهتر دست می یابند. از دلایل مهم این عادات و رفتار مگس در تمیز کردن بال ها می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • پرواز سریعتر
  • تعادل در پرواز
  • آسان تر شدن مرحله پرش در پرواز

چرا مگسها پایشان را به هم می مالند

.. اگر بال های مگس پوشیده از ذرات گرد و غبار باشد، پرواز سخت تر خواهد بود ..

افزایش میزان بینایی با مالیدن پاهای مگس به چشم

مگس ها تقریباً خود را تمیز نگه می دارند.
آن ها پاهایشان را به هم می مالند و سپس از پاهای خود، برای مالیدن چشم های مرکب بزرگ و بال ها و اگر بتوانند برای کل بدنشان استفاده می کنند. تمام موهایی که مگس را پوشانده است، گیرنده حسی هستند و عاری نگهداشتن این گیرنده های حسی و چشم ها از گرد و غبار، به آن ها کمک می کند که دنیا را بهتر و دقیق تر ببینند.

مالیدن چشم ها در مگس منجر به بهتر شدن قدرت بینایی در مگس خواهد شد.

دلایل احتمالی برای اینکه چرا مگسها پایشان را میمالند

۱. حیوانات، خود را با لیسیدن تمیز می کنند و این کار در شرایط مختلف، بیانگر معنا و احساس متفاوتی است.
در حیوانات اجتماعی، این یک رفتار پیچیده است.
همه حیوانات این کار را به روش های مختلف انجام می دهند؛ البته در حیوانات خشکی، این رفتار محتمل تر است تا حیوانات دریایی. اگرچه به نظر نمی رسد علوم مدرن، حشرات را در گروه حیوانات قرار دهد، ولی آن ها جزو موجوداتی هستند که خود را به دلایل مختلفی تمیز می کنند.

۲. این حرکات، حشره را برای مرحله مغزی پرواز آماده می کند.
با مالیدن پاها به یکدیگر، گیرنده های حسی روی پاها و بال ها را تمیز می کند. این عادات و رفتار مگس دلایل مختلفی دارد و به بقاء مگس کمک می کند.

  • مگس، راحت تر از زمین بلند شود و پرواز کند
  • باعث گرم شدن مگس می شود
  • اندام های مگس از لحاظ عصبی آماده واکنش به محیط اطراف هستند
  • به حملات شکارچیان زودتر پاسخ می دهد

مالیدن پاهای مگس منجر به پرواز بهتر و سریعتر در مگس ها می شود

۳. احساس خوبی به مگس می دهد.
مثل حسی که انسان ها هنگام شستن و شانه زدن مو، حمام کردن و بساری از موارد خوشایند دیگر دارند.

۴. پرواز آسان
تمیز کردن بال ها از طریق مالیدن پاها به آن، تمام مواد خارجی را که ممکن است باعث افزایش وزن یا تداخل با ایرودینامیک شود را تمیز می کند.

۵. تسلط به وضعیت تمام اعضاء بدن
این عمل، اطلاعات واضحی در باره وضع کنونی و آماده بودن هر کدام از اعضاء بدن، مثلاً یادآوری هرگونه آسیب یا جراحت خاص، به این موجود می دهد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. و

    بسیار عالی بود.

    1. admin

      موفق باشید

      https://magasi.ir/

  2. و

    بسیار معلومات عالی بود آیا این نظر ها درباره مگس ها دقیق است یا نه؟

    1. admin

      سلام
      ارادت

      بله، خیالتان راحت

      اطلاعات بیشتر:
      https://magasi.ir/

  3. میلاد

    همیشه از مالش پای مگس حرص میخوردم فک میکردم داره لذت میبره البته لذتم میبره ولی دلیل علمی نمیدونستم ممنون

مگس درنا
مگس درنا

 مگس درنا، آنچه باید بدانید مگس درنا یک حشره‌ی بزرگ با عمر کوتاه است. کرمینه ها و یا لاروهای نابالغ آن ممکن است باعث تخریب چمن شوند، اما به طور کلی به عنوان آفت محسوب نمی‌شوند. چند راه ساده وجود دارد تا از شر آن‌ها خلاص شوید. مگس درنا چیست؟ مگس‌ درنا‌ یک حشره از […]

عمر مگس ها چقدر است؟
طول عمر مگس ها چقدر است؟

مگس ها چقدر عمر می کنند؟ مگس خانگی یکی از رایج ترین حشرات در سراسر جهان است. مزاحمت ناشی از این حشرات به قدری است که بسیاری از ما را با این سوال مواجه می کند. طول عمر مگس ها چقدر است؟ آن ها چقدر زنده می مانند و برای خلاص شدن از شر آنها […]

خلاصی از شر مگس ها
خلاصی از شر مگس ها با روش های ساده

چگونه از شر مگس ها خلاص شویم؟ مزاحمت ناشی از مگس ها برای همه ما امری آشنا است. برخلاف تصور ما، مگس ها نه فقط در طول فصل تابستان، بلکه در تمام طول سال فعالیت دارند! با این شرایط برای خلاصی از شر مگس ها و در امان ماندن از بیماری های ناشی از آن […]

حقایق جالب درباره مگس ها
حقایق جالب درباره مگس ها

مگس ها حشراتی هستند که به دسته دوبالان تعلق دارند. حدود ۱۲۵ هزار گونه شناخته شده از مگس ها وجود دارند، که به گفته محققان، تعداد آن ها بسیار بیشتر از این تعداد است. این حشرات می توانند به…

سفارش سم از طریق: