” مگس های فاضلاب، یکی از گونه های شایع مگس در محیط های داخلی و خارجی خانه می باشند. با افزایش تعداد مگس های فاضلاب بالغ در خانه، آن ها در کنار پنجره ها و لوازم روشنایی و اطراف دوش، سینک و زیرآب کف خانه تجمع می یابند. از آنجایی که این مگس ها اغلب از شرایط غیر بهداشتی نشأت می گیرند، احتمال انتقال بیماری از طریق آن ها به انسان وجود دارد. “

اغلب مگس های فاضلاب، حامل بیماری های خطرناکی برای انسان ها نیستند؛ هرچند همانطور که از نامشان بر می آید از محیط های آلوده ای نظیر فاضلاب نشأت می گیرند.

مگس فاضلاب

بیماری های ناشی از مگس فاضلاب

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ درباره آلودگی ناشی از این مگس ها انجام پذیرفته، موارد خاص ثبت شده ای وجود داشته که در آن به بعضی گونه های مگس فاضلاب، به عنوان علت اصلی برخی بیماری ها اشاره شده است. برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری های خطرناک، می توانید از قویترین سم مؤثر مگس کش آجیتا استفاده کرده و مگس های فاضلاب را ریشه کن نمایید.

این بیماری ها عبارتند از:

  • میاز
  • میکروفیلارمیا
  • لیشمانیازیس
  • آسم

۱. میاز (Myiasis)، بیماری عجیب ناشی از مگس فاضلاب

سازمان “CDC” میاز را به عنوان یک بیماری تعریف می کند که در آن، بدن فرد به یک انگل، یعنی لارو مگس آلوده می شود؛ که این انگل برای رشد، به یک میزبان نیاز دارد. لاروها، داخل بافت های بدن میزبان خود نفوذ و از آن تغذیه می کنند و بدین ترتیب سبب مشکلات زیادی در بدن فرد میزبان می شوند. این عوارض عبارتند از:

  • ایجاد توده های دردناک
  • سوزش
  • خارش
  • عفونت باکتریایی

در حالی که اغلب گونه های خانگی مگس های فاضلاب، ارتباطی به این موضوع ندارند، بر اساس مطالعات انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۵، گونه ” Clogmia albipunctata” عاملی فرصت طلب در ایجاد این بیماری است.

بیماری های ناشی از مگس فاضلاب - بیماری میاز

۲. میکروفیلاریا (Microfilaria)

گونه “Sycorax silacea” یک گونه گرمسیری از مگس فاضلاب معمولی است.
سیکوراکس سیلاسا یک مگس خونخوار است که به انتقال نماتودهای انگلی شناخته می شود.

این مگس، حامل میکروفیلاریا است.
میکروفیلاریا یک مرحله اولیه از نماتودهای انگلی Onchocercidae است. این مهاجمان کوچک، موجودات میکروسکوپی کرم مانندی هستند که در داخل بدن میزبانان خود زندگی می کنند. این انگل ها الزاماً در داخل بدن و در بافت ها یا سیستم گردش خون، زندگی می کنند.

میکروفیلاریا در بافت های بدن یا سیستم گردش خون زندگی می کنند

نماتودهای بالغ، هر چند وقت یکبار تولید مثل کرده و زاده های خود را که میکروفیلاریا نام دارند به داخل خون آزاد می کنند تا توسط مگس Onchocercidae از خون برداشته و به بدن میزبان دیگری منتقل شود.

وجود میکروفیلاریا در سیستم گردش خون، میکروفیلارمیا (microfilaremia) نامیده می شود.
این بیماری می تواند منجر به علائم زیر در فرد شود.

  • تب
  • درد
  • تورم شدید در نقاط خاصی از بدن

 

وجود میکروفیلاریا در سیستم گردش خون میکروفیلارمیا نامیده می شود

۳. لیشمانیازیس (Leishmaniasis)

یک نوع مگس فاضلاب گرمسیری دیگر به نام ”Phlebotominae” نیز از خون تغذیه می کند و از همین طریق می تواند بیماری های گرمسیری، به ویژه بیماری لیشمانیازیس را انتقال دهد.
بیماری لیشمانیازیس هم از طریق انگل ها ایجاد می شود.

انگل های عامل بیماری لیشمانیازیس می توانند از طریق گزش مگس لیشمانیا، به بدن وارد شوند. این بیماری می تواند خود را از طریق علائم زیر نشان دهد.

  • زخم های پوستی
  • زخم های موجود در دهان و بینی
  • تب شدید
  • ورم طحال
  • ورم کبد
  • کاهش تعداد گلبول های قرمز خون

بیست گونه از مگس های لیشمانیا می توانند باعث آلودگی انسان به این انگل شوند.

لیشمانیازیس یکی از بیماری های ناشی از مگس فاضلاب

۴. آسم

با اینکه ممکن است کاملاً غیر محتمل به نظر برسد، اما آسم و آلرژی های تنفسی ممکن است یکی از بیماری های ناشی از مگس فاضلاب باشند. طبق نتایج تحقیقات دانشمندان، مگس های فاضلاب و حتی حشرات کوچک دیگری مانند موریانه ها، می توانند سبب ایجاد آسم شوند. در صورتی که تعداد این حشرات بسیار زیاد باشد، به راحتی از طریق جریان باد به داخل خانه ها آورده می شوند. تنفس گرد و غبار ایجاد شده از تجزیه این مگس های کوچک، می تواند سبب ایجاد واکنش های آسمی گردد.

 

 

نظر خود را بنویسید

مگس درنا
مگس درنا

 مگس درنا، آنچه باید بدانید مگس درنا یک حشره‌ی بزرگ با عمر کوتاه است. کرمینه ها و یا لاروهای نابالغ آن ممکن است باعث تخریب چمن شوند، اما به طور کلی به عنوان آفت محسوب نمی‌شوند. چند راه ساده وجود دارد تا از شر آن‌ها خلاص شوید. مگس درنا چیست؟ مگس‌ درنا‌ یک حشره از […]

عمر مگس ها چقدر است؟
طول عمر مگس ها چقدر است؟

مگس ها چقدر عمر می کنند؟ مگس خانگی یکی از رایج ترین حشرات در سراسر جهان است. مزاحمت ناشی از این حشرات به قدری است که بسیاری از ما را با این سوال مواجه می کند. طول عمر مگس ها چقدر است؟ آن ها چقدر زنده می مانند و برای خلاص شدن از شر آنها […]

خلاصی از شر مگس ها
خلاصی از شر مگس ها با روش های ساده

چگونه از شر مگس ها خلاص شویم؟ مزاحمت ناشی از مگس ها برای همه ما امری آشنا است. برخلاف تصور ما، مگس ها نه فقط در طول فصل تابستان، بلکه در تمام طول سال فعالیت دارند! با این شرایط برای خلاصی از شر مگس ها و در امان ماندن از بیماری های ناشی از آن […]

حقایق جالب درباره مگس ها
حقایق جالب درباره مگس ها

مگس ها حشراتی هستند که به دسته دوبالان تعلق دارند. حدود ۱۲۵ هزار گونه شناخته شده از مگس ها وجود دارند، که به گفته محققان، تعداد آن ها بسیار بیشتر از این تعداد است. این حشرات می توانند به…

سفارش سم از طریق: