” مگس ها موجودات آلوده ای هستند که عامل انتقال بیماری های خطرناکی می باشند و این اتفاق از طریق حمل عوامل بیماری زای ویروسی، باکتریایی و قارچی به وسیله اجزا مختلف بدنشان به ویژه پاهایشان صورت می پذیرد. انتقال بیماری از طریق نیش مگس ها هم یکی دیگر از آثار سوء این آفات بر زندگی انسان می باشد. گزیدگی مگس ها در برخی موارد بسیار دردناک است و عوارض شدیدی به دنبال دارد. “

انواع گونه های مگس:

مگس ها دارای گونه های بسیار زیاد و متعددی در سراسر جهان هستند.
طبق تحقیقات انجام شده، حدود صد و بیست هزار گونه مگس در سراسر دنیا شناخته شده است.

البته باید یادآور شد که در برخی مناطق به دلیل آب و هوای خاص و بسیار سرد، هیچ گونه مگسی وجود ندارد زیرا  این حشرات، بیشتر مکان های گرم و مرطوب را برای زندگی ترجیح می دهند.

آیا مگس ها نیش می‌زنند؟

هر یک از انواع مگس ها دارای ویژگی ها، عادات غذایی و رفتاری منحصر به فرد بوده و جهت رشد و تداوم زندگی، نیازمند زیستگاه و شرایط جوی و محیطی مختص خود هستند. بعضی از این ویژگی ها در مگس ها، گاهی عجیب به نظر می رسند به طوری که  حتی مگس هایی که قابلیت پرواز ندارند، نیز وجود دارد. برخی از گونه های این حشرات قادر به نیش زدن و مکیدن خون هستند. یک گونه از این مگس ها، مگس تسه تسه بوده که با نیش زدن و مکیدن خون انسان و یا دام، موجب ابتلا به بیماری خواب شده و در صورت عدم درمان در نهایت، موجب مرگ آن ها می شود.

مگس‌ها از نظر عمومی به عنوان حشراتی شناخته می‌شوند که نیش ندارند. این حشرات اغلب با استفاده از اندام های کوچک در دهانشان غذاهای خود را میخورند. از آنجا که نیازی به تزریق زهر برای فرآیند گوارش و گرفتن مایعات غذایی ندارند، نیش ندارند.

اما باید توجه داشت که در برخی موارد، مگس‌ها ممکن است باعث آزار یا التهاب پوستی شوند. برخی از انواع مگس‌ها ممکن است بر روی پوست انسان‌ها یا حیوانات نشسته و باعث خارش یا التهاب شود. همچنین، مگس‌ها می‌توانند وسیله انتقال برخی از بیماری‌ها نیز باشند. بنابراین، حفظ محیط تمیز و جلوگیری از حضور بی‌نظم مگس‌ها می‌تواند از نظر بهداشت عمومی حائز اهمیت باشد

 

توانایی گزش مگس ها

مگس های گزنده نیز دارای گونه ها و زیستگاه های بسیار متعددی می باشند.
برخی از شایع ترین گونه های مگس های گزنده در جهان عبارتند از:

  1. مگس گوزن
  2. خر مگس
  3. مگس اصطبل
  4. مگس سیاه

انواع مگس های گزنده

۱. مگس گوزن و گزش این مگس

گزش مگس

این مگس ها بیشتر در فصل بهار شایع هستند.
رنگ آن ها سیاه تا قهوه ای مایل به زرد بوده و همچنین بال های بزرگ و شفافی دارند که با نوار های تیره پوشانده شده است. مگس های گوزن قادر به انتقال برخی بیماری ها از طریق گزش های خود هستند. این  نوع مگس ها خونخوار بوده و به عنوان آفتی برای انسان و حیوان محسوب می شوند. گزش مگس گوزن دردناک است. مگس های گوزن از نظر اندازه از مگس خانگی معمولی بزرگتر بوده و از خرمگس کوچکتر هستند. این مگس ها در هر دوره از تخم گذاری بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ تخم می گذارند. تخم گذاری مگس گوزن معمولاً در مناطق مرطوب و گیاهان نزدیک به آب صورت می پذیرد.

.. خاراندن مداوم محل گزش مگس سبب ایجاد عفونت باکتریایی ثانویه در ناحیه گزیدگی می گردد ..

۲. خر مگس

اندازه و رنگ:
خرمگس ها با سر سبز رنگشان به طور متوسط، ۲.۵ سانتیمتر طول دارند.
اندازه خرمگس نسبت به سایر مگس ها بزرگتر است.

توانایی پرواز:
سرعت پرواز خرمگس ها بیشتر از سایر مگس ها است.

تغذیه:
خون احشام، حیوانات خانگی و انسان ها منبع غذایی خرمگس‌ها می باشد.

گزش مگس

این مگس ها ترجیح می دهند در نور آفتاب پرواز کنند و از پرواز در مکان های تاریک و شب هنگام، دوری می کنند. مگس های اسب در شب ها بی تحرک هستند. گاز گرفتن و مکیدن خون فقط توسط مگس های اسب ماده صورت می گیرد تا انرژی بیشتری جهت تخم گذاری داشته باشند. در صورتی که خرمگس ها در دامداری شیوع پیدا کنند می توانند موجب کاهش سرعت رشد در دام ها و همچنین کاهش شیردهی در آن ها شوند.

 

۳. مگس اصطبل

مگس اصطبل از نظر ظاهری، به مگس خانگی معمولی شباهت زیادی دارد.
ولی از نظر اندازه از آن کوچکتر است. مگس های اصطبل بالغ بین ۶ تا ۸ میلیمتر هستند و رنگ آن ها روشن تر از مگس های معمولی خانگی است. بر خلاف مگس های معمولی خانگی، قسمت دهانی مگس اصطبل برای گاز گرفتن و مکیدن تخصصی شده است و دارای ساختارهای مشخصی است. این مگس ها که در اواخر تابستان و پاییز شیوع پیدا می کنند، همانطور که از نامشان مشخص است اساساً از احشام و دام تغذیه نموده اما انسان ها و حیوانات خانگی را نیز مورد گزش و تهاجم قرار می دهند. این مگس ها در مرغداری ها و دامداری ها نیز به وفور یافت می شوند.
چرخه زندگی این مگس ها در دمای ۲۷ درجه سانتیگراد، دو هفته به طول می انجامد.

بر خلاف خرمگس، که فقط ماده ها از خون تغذیه می کنند، در این گونه هر دو جنس نر و ماده از خون تغذیه می کنند. جنس نر مگس اصطبل، بعد از جفت گیری و جنس ماده نیز پس از تخم گذاری می میرد.

 مگس‌های اصطبل

.. گزش مگس های گزنده، بسیار دردناک است و عوارض شدیدی دارد ..

۴. مگس سیاه

مگس های سیاه کوچک هستند، محیط های مرطوب را ترجیح می دهند و از خون انسان ها، احشام، پستانداران وحشی و گونه های مختلف پرندگان تغذیه می کنند. در این نوع مگس، مانند خرمگس، فقط جنس ماده از خون تغذیه می کند. رنگ این مگس همان طور که از اسمش مشخص است، به رنگ سیاه یا خاکستری تیره است. این نوع مگس نسبت به سایر مگس ها پاهای کوتاهی دارند. مگس های سیاه تخم های خود را در رودخانه رها کرده و آن ها در مرحله لاروی با استفاده از قلابی که در انتهای بدنشان وجود دارد خود را به تخته سنگ های موجود در آب وصل می کنند.

یکی از موارد عجیبی که در مورد این مگس ها وجود دارد این است که مگس های سیاه ماده در جستجوی خون تا ۶۴ کیلومتر هم پرواز کرده و از زیستگاه خود دور می شوند.

.. علائم واکنش به بزاق مگس های گزنده، کهیر، ورم اطراف چشم ها، خستگی، ضعف و سرگیجه است ..

گزیدگی مگس‌ها

علائم گزیدگی مگس

انسان ها عکس العمل های فیزیکی مختلفی به گزش گونه های مختلف مگس ها نشان می دهند.

علائم گزش در مورد گزش مگس های گوزن، اسب و اصطبل به هم شباهت دارد.
گزش این حشرات در بدن انسان ها برجستگی های خارش دار، قرمز و متورم از خود بر جای می گذارند. در مورد حیوانات نیز بر روی پاهای حیوان مورد نظر تمرکز نموده، اغلب آن ناحیه را مورد گزش قرار می دهند و به همین دلیل چارپایان و حیواناتی که مورد تهاجم قرار می گیرند به طور مداوم پاهای خود را روی زمین می کوبند.

در این بین علائمی که مگس های سیاه از خود به جای می گذارند متفاوت است. مگس های سیاه در محل نیش زدگی، زخم های سوراخ دار کوچک ایجاد نموده و سبب ایجاد ورم هایی به اندازه توپ گلف و حتی تب مگس سیاه می گردد.
علائم تب مگس سیاه عبارتند از:

  • سردرد
  • تهوع
  • تورم غده های لنفاوی
  • تب

عفونت ها و واکنش های ناشی از گزش مگس

خاراندن مداوم محل های گزش می تواند سبب ایجاد عفونت های باکتریایی ثانویه در آن نواحی گردد.

از طرفی کسانی که به بزاق مگس های گزنده، آلرژی داشته و حساس هستند، ممکن است بدن شان عکس العمل های بسیار شدید نشان دهد که علائم آن عبارتند از: کهیر، ورم اطراف چشم ها، خستگی، ضعف و سرگیجه.

درمان گزیدگی مگس

اولین گام در زمینه درمان محل گزیدگی مگس ها، شستن محل با آب و صابون ملایم است.

چه مورد گزش مورچه قرار بگیرید یا مگس شما را گزیده باشد؛ یخ می تواند درد و سوزش محل گزیدگی را کاهش دهد. همچنین قرار دادن یخ بر روی محل گزش در طول روز می تواند به پیشگیری از ورم و عفونت موجود در آن ناحیه کمک کند.

کمپرس یخ

احتیاط:

در صورت بروز خونریزی یا وجود علائم حاد که در بخش بالا به آن اشاره نمودیم فرد باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

بهترین راه حل برای اینکه از آسیب ناشی از گزش این حشرات در امان بمانیم دور ماندن از محل های اجتماع مربوط به این مگس ها و استفاده از سم مگس کش بسیار قوی آجیتا می باشد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

معرفی مگس فاضلاب
معرفی مگس فاضلاب

مگس فاضلاب، یکی از انواع مگس های شایع در محیط های خانگی است. این مگس به دلیل تخم گذاری و زندگی در فاضلاب و محیط های آلوده، می تواند بیماری های بسیاری را به انسان انتقال دهد.

نابودی لارو مگس
روش های نابودی لارو مگس خانگی

مگس ها موجودات آزار دهنده ای هستند که خلاص شدن از آن ها کار آسانی نیست. اکنون لاروهای آن را هم به این مشکل اضافه کنید. اینکه چه شکلی هستند؟ بیشتر در چه مکان هایی دیده می شوند؟ …

انتشار بیماری های خطرناک ناشی از مگس
انتشار پنج بیماری خطرناک از طریق مگس

ابتلاء به بیماری های خطرناک و کشنده گاهی عجیب و در عین حال ساده اتفاق می افتد! بسیاری از بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی با عواملی انتقال می یابند که ما روزمره با آن ها سر و کار داریم یعنی مگس ها!

سفارش سم از طریق: