” مگس‌ ها شایع ترین آفات آزار دهنده خانگی‌ هستند که غذاها و سطوح خانه را آلوده می کنند و از این طریق بیماری ها را به انسان انتقال می دهند. برخی از آن ها حتی می توانند نیش بزنند. برای خلاص شدن از شر مگس ها می توانید در خانه تان از تله های مختلف، دورکننده و اسپری ها استفاده کنید. این روش های خانگی دفع مگس همزمان با از بین بردن مگس ها، از ورود آن ها را به خانه پیشگیری می کند. با استفاده از چند روش ساده می توانید جذابیت خانه خود را به عنوان منبع غذایی و پناهگاه برای مگس ها کاهش دهید. “

بررسی بهترین روش های خانگی دفع مگس ها

تابستان و هوای گرم، فصل تعطیلات، پیک نیک، ورزش در هوای تازه و وزش باد از پنجره ها … و صد البته فصل شیوع مگس ها است!

روش های خانگی دفع مگس

مگس ها یکی از بدترین و آزاردهنده ترین آفات به خصوص در فصول گرم سال هستند.
آن ها بی وقفه در جای جای خانه یا پشت پنجره ها وزوز می کنند تا راهی برای ورود به داخل خانه بیابند. این حشرات مزاحم و آلوده، بر روی کابینت ها، غذاها و بدتر از همه خود ما و کودکانمان می نشینند و اغلب تلاش های پی در پی ما برای کشتنشان بی نتیجه می ماند؛ زیرا حتی قبل از آنکه روزنامه، کتاب، مگس کش یا هرچیز دیگری را برای زدنشان بلند کنیم، با سرعت نور، آن را تشخیص داده و از محل دور می‌شوند.

مشکلات ناشی از وجود مگس در خانه

البته حضور و وزوز مگس ها در اطرافمان تنها موضوع آزاردهنده نیست!!!
مگس ها به همه جا پرواز نموده و تقریباً هر جایی (اغلب روی فضولات) می نشینند و هر چیزی را که بر روی آن وجود دارد توسط پاهای خود برداشته و به مکان ها، غذاها یا انسان هایی که بر رویشان فرود می آیند منتقل می سازند؛ به این ترتیب احتمال سرایت بیماری ها و عفونت ها توسط مگس ها وجود دارد. بعلاوه، مگس های خانگی، اغلب در حال تخم گذاری هستند و تقریباً بر روی هر چیزی که می نشینند، فضولات خود را دفع می کنند و بنا به دلایل فوق، خلاص شدن از شر مگس ها و پیشگیری از تهاجم آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

روش های خانگی بسیاری جهت دفع مگس ها وجود دارد. اما به طور عمد می توانید از دو استراتژی جهت دفع مگس ها از خانه استفاده کنید.

  • استفاده از دافع های طبیعی
  • ساخت تله و به دام انداختن مگس ها

الف. استفاده از دافع های طبیعی جهت دفع مگس ها

یکی از راه های مبارزه با مگس ها استفاده از دورکننده ها و دافع ها در اشکال و فرم های مختلف است. با اینکه مگس ها دوست دارند تقریباً بر روی هر چیزی بنشینند اما نسبت به برخی بوها و عطرهای خاص بسیار حساس و وسواسی هستند. از آنجایی که مگس ها از طریق موهای پرز مانند روی پای خود چیزهای مختلف را مزه مزه می کنند به همین دلیل بر روی آیتم هایی که برایشان جذاب نیستند نمی نشینند؛ بنابراین استفاده از این دافع ها در خانه بسیار مفید خواهد بود.

۱. ریحان و سایر گیاهان معطر

برخی گیاهان دارای بوی تندی هستند که مگس ها به هیچ وجه آن دوست ندارند.
یکی از معمول ترین این گیاهان ریحان است که علاوه بر دفع مگس ها و ایجاد بوی خوش، خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی داشته و محیطی سالم را برای خانه مان فراهم می سازد. گلدان ریحان را در هرجایی که مایل هستید و ترجیحاً نزدیک یک پنجره باز قرار دهید تا مگس ها را قبل از ورود به خانه دفع کند.

سایر گیاهانی که مگس ها از بوی آن متنفرند عبارتند از:

  • اسطوخودوس
  • نعناع
  • برگ بو
  • کاسنی بری
  • سلمک معطر

 

گیاهان معطر در دفع مگس ها بسیار مؤثر هستند

۲. نقش اسانس ها در خلاص شدن از شر مگس

مگس ها از بوی اسانس ها به شدت متنفرند.
از پرکاربردترین اسانس ها در دفع مگس ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • اسانس اکالیپتوس
  • اسانس اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس قرن ها به عنوان یک دافع حشرات استفاده می شده است؛ حتی انسان ها جهت دور نگه داشتن حشرات موذی و خونخواری مثل ساس از بدن خود، از این روغن بر روی لباس هایشان استفاده می کرده اند.

۳. دفع مگس ها از طریق کیسه های پلاستیکی آب

این یک حقه زیرکانه جهت دفع مگس های مزاحم است.
آویختن یک کیسه پر از آب در بیرون از پنجره ها و درب های باز، به دلیل نحوه دیده شدن آن کیسه توسط مگس ها می تواند این حشرات را دفع کند. از آنجایی که یک مگس دارای لنزهای بی شمار در هر چشم خود است، این ویژگی به آن ها این امکان را می دهد که بتوانند الگو و حرکات نور را تشخیص دهند. یک کیسه آب، نور را به هر سو پراکنده و لذا مگس ها را گیج و وادار به دور شدن از محل می کند.

با آویختن یک کیسه شفاف پر از آب به راحتی مگس ها را دفع کنید

۴. کافور

کافور نیز یکی دیگر از روش های خانگی دفع مگس ها است.
کافور دارای بویی بسیار قوی است که مگس ها از آن به شدت متنفرند. کافور نیز مانند ریحان دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی ویروسی است و در عین حال حشرات را از محل دور می کند که این ویژگی به چوب درخت کافور بر می گردد. کافور اغلب در بازار به حالت قرص یا قطعه قطعه به فروش می رسد و لازم است آن را روی سطحی داغ مانند یک بشقاب داغ یا یک منبع گرمایی در نقاط مختلف خانه، ترجیحاً زیر پنجره های باز قرار دهید تا بوی آن به بیرون پخش شده و باعث پیشگیری از ورود مگس ها به خانه شود.

۵. پوست پرتقال تازه، از ساده ترین روش های خانگی دفع مگس

استفاده از عصاره مرکبات، به ویژه پوست پرتقال، به عنوان راهی برای دفع مگس‌ها معمولاً مورد تأیید است. رایحه مرکبات معمولاً برای مگس‌ها ناخوشایند است و ممکن است آن‌ها را از ورود به مناطقی که پوست پرتقال قرار دارد، باز دارد.

در واقع، اسانس‌ها و روغن‌های مرکبات مانند پرتقال، لیمو، نارنج و غیره، به عنوان مواد طبیعی دافع حشرات در بسیاری از محصولات حشره‌کش استفاده می‌شوند. استفاده از پوست پرتقال تازه می‌تواند به عنوان یک راهکار خانگی و طبیعی برای جلوگیری از ورود مگس‌ها به خانه مؤثر باشد.

توجه به نکات بالا، مانند استفاده از پوست‌های تازه، تمیز کردن آن‌ها به خوبی، و جایگزین کردن پوست‌ها در صورت خشک شدن، می‌تواند کارآیی و مدت زمان اثربخشی این راهکار را افزایش دهد

استفاده از پوست پرتقال، یک راه بسیار ارزان و راحت جهت دور ساختن مگس ها است.
عصاره مرکبات در بسیاری از دفع کننده های تجاری حشرات استفاده می شوند. پوست پرتقال با رایحه بسیار دلچسب را در طاق پنجره ها و پشت درب ها در نقاط مختلف خانه قرار دهید تا مانع از ورود مگس ها به آن گردد. دقت کنید که پوست های پرتقال بایستی کاملاً تازه باشند و در صورت خشک شدن، آن ها را با پوست های تازه جایگزین کنید. حتماً پوست های پرتقال را به خوبی پاک کنید تا بوی بیشتری از آن خارج شده و خواص دافع آن به مدت طولانی تری ماندگار باشد.

روش های خانگی دفع مگس

۶. دفع مگس ها با میخک روی مرکبات

از آنجایی که بوی مرکبات و به ویژه پرتقال چیزی است که مگس ها به شدت از آن متنفرند؛ بنابراین یک راه عالی جهت رهایی از شر مزاحمت مگس ها استفاده از ترکیبی از مرکبات و میخک است. کافی است میخک ها را بر روی مرکبات فرو کنید و آن را در نقاط مختلف خانه قرار دهید. برای این کار می توانید از لیمو و لیموترش نیز استفاده کنید. کافی است ۱۰ الی ۱۵ میخک داخل میوه فرو برید. همچنین می توانید میوه مورد نظر را به حالت درسته استفاده و یا آن را از وسط دو نیم کنید تا بو و خواص دافع آن برای مگس ها بیشتر متصاعد گردد. آن ها را در نقاط مختلف خانه قرار داده یا از اطراف پنجره ها آویزان کنید.

ب. استفاده از تله ها برای خلاص شدن از شر مگس ها

استفاده از تله برای مگس ها نیز یکی از روش های خانگی دفع مگس جهت رهایی از این حشرات است. تله ها مانع از ورود مگس ها به داخل خانه نمی گردند، اما حداقل، آن ها را از سمت غذاها، کابینت ها و امثال آن دور ساخته و به سوی خود می کشند. تمام این نوع تله را می توان در محیط های داخلی و خارجی خانه و مکان هایی که تجمع مگس ها در آن جا زیاد است مورد استفاده قرار دهید.

  • قسمت بیرونی و داخلی پنجره ها
  • درب ورودی ساختمان ها
  • باغچه
  • آشپزخانه
  • گلخانه
  • انباری ها

در ادامه مقاله به برخی از این تله ها و روش ساخت آن ها اشاره می کنیم.

۱. تله سرکه

سرکه، مگس ها را به طرز فوق العاده ای به خود جذب می کند.
این تله ساده، به سرعت مگس ها را از سایر نقاط و افراد ساکن خانه دور می کند. همه آن چیزی که نیاز دارید به شرح زیر است:

  • مقداری سرکه سیب یا سرکه جو
  • یک لیوان
  • یک کیسه پلاستیکی
  • یک کش پلاستیکی

ابتدا مقدار کمی سرکه را داخل لیوان بریزید. کیسه پلاستیکی را بر روی لیوان بکشید و با کش پلاستیکی محکم کنید. یک سوراخ در وسط این کیسه ایجاد نمایید تا روزنه ای جهت ورود مگس ها به داخل لیوان باشد. اندازه سوراخ باید به حدی باشد که مگس ها بتوانند از آن وارد لیوان شده ولی نتوانند به راحتی از طریق آن فرار کنند.
این تله را در هر محلی که مگس ها از آن به خانه وارد می شوند قرار دهید.

۲. تله گیاه مگس خوار ونوس، روشی کاملاً طبیعی از روش های خانگی دفع مگس

یک روش عالی و طبیعی جهت مبارزه با مگس ها قرار دادن گیاه ونوس در نقاط مختلف خانه است. مشاهده روش عملکرد این گل بسیار جذاب است. می توانید چند گلدان از این گیاه را در نقاط متفاوتی از منزل قرار دهید تا از شر مگس ها در امان بمانید.

گیاه ونوس و نقش آن در خلاص شدن از شر مگس

۳. تله عسل

عسل با بوی شیرین و چسبندگی خود، ماده ای بسیار عالی جهت به دام انداختن مگس ها است. در صورت عدم دسترسی به عسل می توانید از مربا برای ساخت تله استفاده کنید. تمام آنچه که برای ساخت این تله نیاز دارید عبارتند از:

  • مقداری عسل یا مربا
  • یک بطری پلاستیکی

یک بطری پلاستیکی بزرگ تهیه و آن را نصف کنید. نیمه پایینی بطری را با ترکیبی از عسل یا مربا و آب به اندازه ۲.۵ الی ۵ سانتیمتر پر کنید. نیمه بالایی را برعکس نموده و آن را داخل نیمه پایینی قرار داده، یک قیف درست کنید. با این کار، ورود مگس ها به داخل ترکیب آب و عسل راحت تر شده و خارج شدنشان مشکل خواهد گردید. این تله را بیرون در و پنجره خود یا داخل ساختمان، جایی که مگس ها بیشترین تردد را دارند قرار دهید.

۴. اسپری مگس کش خانگی

می توانید در خانه و با روشی بسیار ساده، یک اسپری مگس کش مؤثر بسازید. مایع ظرفشویی، یک مگس کش مؤثر و در عین حال عاری از مواد شیمیایی مضر بوده و از در دسترس ترین روش های خانگی دفع مگس می باشد.

استفاده از تمام این موارد باید به صورت طولانی مدت تا دفع کامل مگس ها صورت پذیرد؛ اما استفاده از سم قوی ضد مگس آجیتا به راحتی و در مدت زمان بسیار کم می توانید خلاص شدن از شر مگس ها را تجربه کنید.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

معرفی مگس فاضلاب
معرفی مگس فاضلاب

مگس فاضلاب، یکی از انواع مگس های شایع در محیط های خانگی است. این مگس به دلیل تخم گذاری و زندگی در فاضلاب و محیط های آلوده، می تواند بیماری های بسیاری را به انسان انتقال دهد.

نابودی لارو مگس
روش های نابودی لارو مگس خانگی

مگس ها موجودات آزار دهنده ای هستند که خلاص شدن از آن ها کار آسانی نیست. اکنون لاروهای آن را هم به این مشکل اضافه کنید. اینکه چه شکلی هستند؟ بیشتر در چه مکان هایی دیده می شوند؟ …

انتشار بیماری های خطرناک ناشی از مگس
انتشار پنج بیماری خطرناک از طریق مگس

ابتلاء به بیماری های خطرناک و کشنده گاهی عجیب و در عین حال ساده اتفاق می افتد! بسیاری از بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی با عواملی انتقال می یابند که ما روزمره با آن ها سر و کار داریم یعنی مگس ها!

سفارش سم از طریق: