” حدود ۱۲۵ هزار گونه شناخته شده از مگس ها در جهان وجود دارد. این حشرات می توانند به یک معضل واقعی در خانه و محل کار تبدیل شوند. اما آیا می دانستید زمانی که با تهاجم مگس ها در خانه روبرو می شوید می توانید با آگاهی از برخی حقایق جالب درباره مگس ها، آن‌ها را کنترل کنید. ” 

بسیاری از مردم به مگس ها فقط به چشم یک مزاحم نگاه می کنند؛ اما این حشرات، بسیار جالب و پیچیده بوده و تقریباً در سراسر جهان یافت می شوند. مگس ها و برخی حشرات دیگر، مثل پشه ها، در راسته دوبالان قرار می گیرند. مگس ها می توانند موجودات بسیار شگفت انگیزی باشند. برخی از موارد عجیب را می توان در رفتارهای زیر، در مگس جستجو کرد.

  • تولید مثل
  • تغذیه
  • عادات و رفتارهای حرکتی

بررسی حقایق جالب در مگس ها

۱. مگس ها از لحاظ ژنتیکی شبیه انسان ها هستند

محققان اذعان می کنند که ژن های مگس میوه با حدود ۷۷ درصد از ژن های مربوط به بیماری های کشف شده در انسان ها، تطابق دارند. اغلب گونه های مگس میوه، فقط در عرض ۱ هفته، از تخم به مگس بالغ تبدیل می شوند و به دلیل همین کوتاه بودن سیکل زندگی مگس میوه، دانشمندان قادرند که با مطالعه بر روی آن ها، دگرگونی های ژنتیکی را در بازه زمانی بسیار کوتاهتری در مقایسه با زمانی که جهت مطالعه بر روی سایر حشرات یا حیوانات صرف می کردند، بررسی کنند.
مگس های میوه، در آزمایشگاه های تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از حقایق جالب درباره مگس ها تطابق ژن های بیماری انسان با ژن مگس میوه است

.. سیکل زندگی کوتاه مگس میوه باعث می شود محققان، دگرگونی های ژنتیکی را در بازه زمانی بسیار کوتاهتری بررسی نمایند ..

۲. مگس ها می توانند پشت سرشان را ببینند

هزاران لنز ریز که اوماتیدی نامیده می شوند، چشمان یک مگس را تشکیل می دهند. داشتن این نوع این چشم، به مگس ها اجازه می دهد که بتوانند در آن واحد، بر روی محیط اطراف خود، وسعت دید ۳۶۰ درجه داشته باشند.

مگس ها می توانند پشت سرشان را ببینند

۳. حضور مگس ها در فضا

یکی از حقایق جالب درباره مگس ها فرستادن مگس به فضا است.
در سال ۲۰۱۴، سازمان ناسا، تعدادی مگس میوه را به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد.
این حشرات که در آزمایشگاه مگس میوه، جای داده شدند، جهت مطالعه بر روی چند آزمایش مهم زیر مورد استفاده قرار می گیرند.

  • تأثیرات دراز مدت میکروگراویتی (جاذبه ضعیف)
  • پرواز در فضا
  • تأثیرات پرتوهای فضایی

نتایج حاصل از این تحقیقات، به اتخاذ تصمیمات در ارتباط با سفر فضایی انسان ها کمک خواهد نمود.

مگس های میوه در فضا نیز وجود دارند

۴. مهارت مگس ها در ریاضیات

مگس ها برخلاف مغز کوچکشان، در محاسبات ریاضی عالی و شگفت انگیز عمل می کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته آن ها در محاسبه موارد زیر بسیار خوب عمل می کنند.

  • زاویه دستی که آن ها را هدف قرار داده است
  • زاویه مگس کشی که جهت ضربه زدن به سمتشان می آید
  • ایجاد یک طرح پرواز
  • بهترین مسیر هنگام فرار

بر اساس تحقیقات انجام شده، مگس ها هنگامی که می بینند خطری به سمت شان می آید، جهت اجتناب از ضربه، قادرند که با استفاده از پاهای پشتی خود به عقب بجهند. اطلاعات به دست آمده، نشان داد که مگس ها این تصمیمات را در عرض فقط ۱۰۰ میلی ثانیه پس از تشخیص خطر، اتخاذ می کنند.

مهارت مگس‌ها در ریاضیات

۵. فقط یک راه صحیح برای ضربه زدن به مگس وجود دارد

طبق تحقیقات، برای از بین بردن مگس با مگس کش، به جای اینکه مستقیماً خود مگس را هدف قرار دهید، باید سعی کنید که امتداد حرکت آن را در نظر گرفته و پیش بینی کنید. بدین ترتیب زمانی که مگس متوجه حضور شما می شود و قصد فرار دارد در مسیر ضربه مگس‌کش قرار می گیرد. اما یک راه بهتر و سریعتر نیز وجود دارد. استفاده از سم مگس کش قوی آجیتا می تواند به صورت تضمینی در از بین بردن قطعی این حشرات به شما کمک کند.

۶. برخی مگس ها با حشرات دیگر اشتباه گرفته می شوند

برخی گونه های مگس بسیار شبیه به سایر حشرات هستند.
به عنوان مثال مگس های معلق (hanging flies) اغلب شبیه وسپ (Wasp) و زنبور به نظر می آیند، که این خاصیت، به آن ها برای در امان ماندن از شکارچیان کمک می کند. مگس های معلق، نامشان را از رفتارشان می گیرند؛ چرا که اغلب مانند هلیکوپترهای کوچک، به حالت معلق میان زمین و هوا دیده می شوند.

شباهت عجیب برخی از مگس‌ها به زنبور

 

با وجود آنکه صدای وزوز مگس های معلق می تواند آزاردهنده باشد، اما به عنوان حشراتی مفید در نظر گرفته می شوند؛ چرا که لاروهای آن‌ها، از شته ها، کرم حشره ها و تریپس ها (Thrips) تغذیه می کنند. مگس های معلق بالغ نیز، گرده افشان گیاهان گل دار هستند.

۷. همه مگس ها، مگس های واقعی نیستند

برخی حشرات، مگس نامیده می شوند ولی در واقع از دسته دوبالان نیستند. مگس ها انواع متفاوتی دارند. از مهم ترین انواع مگس می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • مگس سرکه
  • مگس خانگی معمولی
  • مگس فاضلاب

 

نظر خود را بنویسید

  1. .....

    خوب بود. مگس ها مزاحم رو به مگس های شگفت انگیزی تغیر دادن

    1. admin

      بله شاید
      :))

      https://magasi.ir/

  2. محمد تقی طاهری

    مگسها،،کنترل کننده رشد و ازدیاد آفات،باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند

مگس درنا
مگس درنا

 مگس درنا، آنچه باید بدانید مگس درنا یک حشره‌ی بزرگ با عمر کوتاه است. کرمینه ها و یا لاروهای نابالغ آن ممکن است باعث تخریب چمن شوند، اما به طور کلی به عنوان آفت محسوب نمی‌شوند. چند راه ساده وجود دارد تا از شر آن‌ها خلاص شوید. مگس درنا چیست؟ مگس‌ درنا‌ یک حشره از […]

عمر مگس ها چقدر است؟
طول عمر مگس ها چقدر است؟

مگس ها چقدر عمر می کنند؟ مگس خانگی یکی از رایج ترین حشرات در سراسر جهان است. مزاحمت ناشی از این حشرات به قدری است که بسیاری از ما را با این سوال مواجه می کند. طول عمر مگس ها چقدر است؟ آن ها چقدر زنده می مانند و برای خلاص شدن از شر آنها […]

خلاصی از شر مگس ها
خلاصی از شر مگس ها با روش های ساده

چگونه از شر مگس ها خلاص شویم؟ مزاحمت ناشی از مگس ها برای همه ما امری آشنا است. برخلاف تصور ما، مگس ها نه فقط در طول فصل تابستان، بلکه در تمام طول سال فعالیت دارند! با این شرایط برای خلاصی از شر مگس ها و در امان ماندن از بیماری های ناشی از آن […]

سفارش سم از طریق: