” مگس های خانگی از بدترین آفات و مزاحمان هر خانه ای هستند. بسیاری از گونه های این مگس ها در بخش های مختلفی از خانه نظیر، آشپزخانه ها، حمام ها و حتی زیر آب سینک ظرف شویی یا سرویس های بهداشتی، زندگی می کنند. اصلاً درست نیست که هر نوع مگسی را که در خانه خود می بینید، مگس خانگی بنامید. زیرا مگس های خانگی خود، گونه ای خاص از مگس ها هستند که مگس های خانگی معمولی، مگس های خوشه ای و مگس بطری، مگس فاضلاب، مگس میوه و مگس خانگی کوچک، همگی به این گونه تعلق دارند. “

تمامی گونه های مگس خانگی، خیلی سریع تولید مثل می کنند. سرعت بالای رشد جمعیت، عادات تغذیه ای و محل هایی که این مگس ها برای زندگی ترجیح می دهند، عواملی هستند که ریسک انتقال بیماری و عفونت ها از طریق مگس ها، به انسان را افزایش می دهند.

مگس خانگی معمولی یکی از مهمترین ناقلین بیماری سالمونلا است

تقسیم بندی مگس های خانگی:

گونه هایی از مگس را که بیشتر خانه ها را مورد تهاجم خود قرار می دهند، مگس های خانگی می نامند و آن ها را بر اساس اندازه به دو گروه تقسیم بندی می کنند. دسته اول مگس های خانگی بزرگ هستند؛ مگس خانگی معمولی، مگس خوشه ای و مگس بطری در این دسته جای دارند. دسته دوم مگس های کوچک هستند و مگس فاضلاب، مگس میوه و مگس خانگی کوچک، عضوی از این گروه هستند.

# مگس های خانگی بزرگ

۱ >> مگس خانگی معمولی

مگس های خانگی معمولی بالغ، به رنگ طوسی مایل به خاکستری تا سیاه دیده می شوند. این آفات بر روی باقیمانده مواد غذایی و فضولات حیوانات، تخم گذاری می کنند. این مگس ها عاشق آشغال و کثافات هستند و به هر مکان آلوده ای که به فکرتان می رسد یا نمی رسد مانند سطل های زباله، لاشه ها و مردار حیوانات و نیز فاضلاب ها سرک می کشند. به همین دلیل در صورتی که این گونه مگس آشپزخانه را مورد هجوم خود قرار دهد؛ موجب انتشار امراض و بیماری ها مختلف می شوند. سالمونلا یکی از بیماری های شایعی است؛ که مگس های خانگی معمولی قادر به انتشار آن هستند.

مگس های خانگی

مگس های خوشه ای دو بار در طول سال می توانند خانه شما را مورد تهاجم قرار دهند 

۲ >> مگس خوشه ای

مگس خوشه ای که کمی بزرگتر از مگس خانگی معمولی است، به رنگ خاکستری تیره بوده و دارای موهای طلایی رنگ بر روی بخش هایی از سینه خود می باشد. مگس های خوشه ای، در فصل پاییز به داخل خانه ها هجوم می آورند چرا که به دنبال مکانی امن و محفوظ جهت گذراندن زمستان هستند.

تهاجم مگس های خوشه ای دو بار در طول سال می تواند اتفاق بیفتد. اولین هجوم مگس های خوشه ای زمانی اتفاق می افتد که جمعیت کثیری از این حشرات، در جستجوی مکانی برای گذراندن زمستان به داخل خانه ها هجوم می آورند. اما دومین هجوم آن ها مربوط به زمانی است که اقامت زمستانیشان را، که فاز میان آسایی نام دارد، گذرانده اند و اکنون به دنبال راهی هستند تا از خانه خارج شده و به محیط بیرون باز گردند.

گاهی همزمان با افزایش دما نیز، ممکن است مگس های خوشه ای در خانه ها به پرواز در آیند؛ چرا که به دنبال راهی برای خروج از خانه و فرار از گرمای آن هستند.

وجود مگس بطری، به رنگ سبز و آبی درخشان، اغلب نشانه وجود لاشه حیوان در آن نواحی است

انواع مگس خانگی

۳ >> مگس بطری

مگس های بطری یکی دیگر از انواع مگس های خانگی بزرگ هستند.
این مگس ها داخل لاشه یا گوشت در حال فساد رشد می کنند.
یافتن تعداد زیادی مگس به رنگ های سبز و آبی درخشان در یک محل، اغلب نشان دهنده وجود لاشه یک حیوان در آن نواحی است.

انواع مگس های بطری که در خانه ها پرسه می زنند عبارتند از:

  1. مگس بطری طوسی متالیک
  2. مگس بطری آبی
  3. مگس یطری سیاه

دو گونه مگس بطری سیاه رنگ و آبی رنگ از متداولترین انواع مگس های بطری، هستند.

 مگس های خانگی

لجن های جداره لوله های فاضلاب، مکانی مناسب برای تخم گذاری و پرورش لارو مگس فاضلاب است

# مگس های کوچک

۱ >> مگس فاضلاب

اغلب مگس فاضلاب را با انواع کوچکتر مگس خانگی معمولی، اشتباه گرفته می شود.
اما این حشرات دو گونه متفاوت هستند.
ظاهر مگس فاضلاب خزدار یا شب پره مانند است.
آن ها زیر آب سینک ها را تحت تهاجم قرار می دهند تا در لجن هایی که داخل لوله ها تشکیل می شوند تخمگذاری نمایند. از آنجایی که دستیابی به مکان های تخم گذاری و تولید مثل مگس های فاضلاب مشکل می باشد، لذا دفع و از بین بردن آن‌ها نیز کاری سخت است.

مگس‌های فاضلاب

آب میوه های رسیده در حال ترشیدن همچنین، سرکه، مگس های میوه را جذب آشپزخانه ها می‌کنند

۲ >> مگس میوه

مگس های میوه مگس های ریزی هستند که به رنگ سفید مایل به زرد یا برنز دیده می شوند. این مگس ها چشمانی قرمز دارند و مانند مورچه بیشتر از مواد قندی تغذیه می کنند. آن ها داخل خطوط فاضلاب یا در هر منبعی از رطوبت که داخل سطل های زباله کثیف باشد، جمع می شوند و رشد می کنند. مگس های میوه مهاجمان آشپزخانه هستند که به سرکه، نوشابه یا آب میوه های بیش از حد رسیده یا ترشیده، جذب می گردند.

این حشرات بر روی مایعات یا شربت های چسبناک نشسته و آن را آلوده می سازند.
تهاجم مگس های میوه در تابستان و پاییز بیشتر شایع است.
اما هر زمان که منابع غذایی و مکان مناسب برای آن‌ها فراهم باشد، به سرعت آفتابی می شود.

مگس‌ سرکه

۳ >> مگس‌های خانگی کوچک

از دیگر آفات رایجی در خانه‌ها، مگس های خانگی کوچک هستند.
اندازه این مگس ها دو سوم سایز مگس‌های خانگی معمولی بوده و مشکلات مشابهی ایجاد می کنند.

تمام انواع مگس ها، چه عضوی از مگس های خانگی کوچک باشند یا بزرگ، می توانند مشکلات زیادی برای ما به همراه بیاورند. گاهی مشکلی که یک مگس ایجاد می کند در حد آزار ناشی از وز وز یا حرکت به روی پوستمان است اما برخی مواقع در حد ایجاد بیماری های بسیار خطرناکی مانند “بیماری خواب ناشی از گزش مگس تسه تسه” پیشرفت می کند. بهترین راه پیشگیری از چنین شرایط وخیمی استفاده از سم مگس کش آجیتا نابود کننده انواع گونه های مگس و تخم و لاروهای آن ها است.

 

نظر خود را بنویسید

معرفی مگس فاضلاب
معرفی مگس فاضلاب

مگس فاضلاب، یکی از انواع مگس های شایع در محیط های خانگی است. این مگس به دلیل تخم گذاری و زندگی در فاضلاب و محیط های آلوده، می تواند بیماری های بسیاری را به انسان انتقال دهد.

نابودی لارو مگس
روش های نابودی لارو مگس خانگی

مگس ها موجودات آزار دهنده ای هستند که خلاص شدن از آن ها کار آسانی نیست. اکنون لاروهای آن را هم به این مشکل اضافه کنید. اینکه چه شکلی هستند؟ بیشتر در چه مکان هایی دیده می شوند؟ …

انتشار بیماری های خطرناک ناشی از مگس
انتشار پنج بیماری خطرناک از طریق مگس

ابتلاء به بیماری های خطرناک و کشنده گاهی عجیب و در عین حال ساده اتفاق می افتد! بسیاری از بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی با عواملی انتقال می یابند که ما روزمره با آن ها سر و کار داریم یعنی مگس ها!

سفارش سم از طریق: