” مگس فاضلاب، یکی دیگر از انواع مگس های شایع در محیط های خانگی است. این مگس به دلیل تخم گذاری و زندگی در فاضلاب و محیط های آلوده، می تواند بیماری های بسیاری را به انسان انتقال دهد. مگس های فاضلاب با بدن پوشیده از پرز و شکل خاصشان به هنگام استراحت، به راحتی از سایر گونه های مگس خانگی قابل شناسایی هستند. “

مگس فاضلاب در کجا یافت می شود؟

معرفی:
مگس‌های فاضلاب از جمله آفت رایج خانگی هستند.
این مگس ها نام های مختلفی دارند که عبارتند از:

  • مگس بیدی
  • مگس تصفیه کننده
  • مگس چاه
  • مگس زیر آب

محل زندگی:
این مگس های خانگی در اکثر محیط ها به فراوانی یافت می شوند.
برخی از مکان های تجمع مگس بیدی در ادامه آورده شده:

  1. در ساختمان های اداری
  2.  مراکز تجاری
  3. در ایستگاه های تصفیه فاضلاب
  4. در سرویس بهداشتی خانه ها

 بدن و بال های مگس فاضلاب بالغ پوشیده از کرک است 

توانایی بالای این حشرات در تولید مثل و سرعت بالای رشد و تکامل تخم های آن ها سبب می شود؛ تعداد مگس‌های فاضلاب در خانه ها به سرعت افزایش یابد. به نحوی که پس از دیدن یک مگس فاضلاب در خانه تان، طولی نخواهد کشید که انبوهی از آن ها را در اطراف پنجره ها یا سایر منابع نور، اطراف دوش ها، وان حمام، سینک ها و دریچه های فاضلاب زمینی، در حال تجمع بیابید.
بیماری های ناشی از مگس های فاضلاب می توانند سلامتی انسان را به شدت تهدید کند. زیرا این مگس ها معمولاً از محیط های کثیف و پر از میکروب و سایر عوامل بیماری زا، نشأت می گیرند و می توانند بیماری های مختلف را، به راحتی به انسان ها انتقال داده و سبب بروز اختلالاتی در سلامت ما شوند.

بنابراین برای جلوگیری از رشد جمعیت مگس های فاضلاب در خانه، باید به سرعت وارد عمل شد و با استفاده از روش های اصولی برای ریشه کنی قطعی مگس های فاضلاب، آن ها را از بین برد.

مشخصات ظاهری مگس ‌فاضلاب

مگس های فاضلاب بالغ، حشراتی کوچک هستند که می توانند طولی بین ۴ تا ۵ میلی متر، داشته باشند. این مگس ها پرزدار و تیره رنگ هستند. به طوری که تمام سطح بدن و حتی بال های آن ها نیز با انبوهی از کرک، پوشانده شده است.

بال های مگس فاضلاب نسبت به بدن این حشره، بزرگتر به نظر می رسد. این حشرات در هنگام استراحت، شکل خاصی به خود می گیرند. نحوه قرار گرفتن بال مگس های فاضلاب بر روی بدن آن ها در حالت استراحت، شکل سقف خانه های نقاشی کودکان را در ذهن تداعی می کند و به آن ها ظاهری شب پره مانند می دهد.

مگس های فاضلاب در پرواز قوی نیستند. همین ضعف آن ها سبب می شود؛ در هر پرواز تنها بتوانند مسافت های کوتاه را طی کنند.

مگس فاضلاب هنگام استراحت به شکل سقف خانه های نقاشی کودکان دیده می شود 

مشخصات مگس فاضلاب

سیکل زندگی و عادات مگس بیدی

سیکل زندگی مگس‌ فاضلاب شباهت زیادی به سیکل زندگی سایر انواع مگس های خانگی دارد.
مگس های فاضلاب هم در چرخه زندگی خود مراحل تخم، لارو، شفیره و در نهایت مگس بالغ را تجربه می کنند.

لارو مگس های فاضلاب کرم مانند هستند و پا ندارند، طول تقریبی آن ها ۹ میلی متر است. این لاروهای کرمی شکل، به رنگ خاکستری که در دو انتهای بدن شان کمی تیره تر از بخش های دیگر است، دیده می شوند.

 این گونه مگس در کثافات تجمع یافته در جداره لوله های فاضلاب، رشد و تولید مثل می کند

 محل تخم گذاری

مگس‌های فاضلاب در آب های آلوده کم عمق یا مواد آلی جامدی که در بافت خود رطوبت بسیار بالایی دارند، تخم گذاری می کنند. تخم ها، لاروها و شفیره های این مگس را می توانید در لایه کثیف و چسبنده لجنی یا ژلاتینی که اغلب در دیواره لوله های فاضلاب جمع می شود، مشاهده کرد.

  • تانکرها
  • حوضچه های تصفیه فاضلاب
  • حوض های محتوی آب گندیده و آلوده
  • کودهای مرطوب

نیز از جمله مکان های مناسبی برای تخم گذاری این گونه از مگس ها هستند.

سایر نقاط تولید مثل و تخمگذاری برای مگس های فاضلاب عبارتند از: کانتینرهای کثیف حمل و نگهداری زباله، سوراخ های روی درختان. گودال های کم عمق مجاور ساختمان ها که تجمع آب ناشی از باران و طوفان در آن ها سبب رشد خزه یا کپک می شود نیز یکی دیگر از مکان های مورد علاقه مگس‌های فاضلاب برای تخم گذاری هستند.

محل تخمگذاری مگس فاضلاب

.. مگس های فاضلاب را ” مگس بیدی ” نیز می نامند ..

 روند رشد مگس فاضلاب از مرحله تخم تا بلوغ

تخمگذاری:
مگس‌های فاضلاب ماده، تخم هایشان را در توده های نامنظم ۱۰ الی ۲۰۰ تایی می گذارند.
آن ها یا این دسته ها را مستقیماً در داخل پس ماندها یا زباله های آلی مرطوب و یا بر روی آن ها انباشته می کنند. این تخم ها معمولاً در عرض کمتر از دو روز هچ می شوند.

تغذیه و رشد لارو ها:
لاروهایی بلافاصله پس از خارج شدن از تخم ها، شروع به تغذیه از مواد آلی فاسد، میکروارگانیسم ها، خزه ها و رسوبات موجود در زباله ها می کنند.

دگردیسی لارو ها:
لاروها در داخل یا روی سطح مواد مختلف به شفیره تبدیل شده و پس از طی ۱ الی ۲ روز مگس‌های فاضلاب بالغ از داخل این شفیره ها بیرون می آیند.

مرحله بلوغ:
در عرض ۹ الی ۱۵ روز لارو ها به بلوغ می رسند.

سم فوق العاده قوی مگس کش آجیتا نه تنها مگس بالغ را نابود می کند؛ بلکه به دلیل برخورداری از فرمولاسیون ویژه خود، در از بین بردن تخم، لارو و شفیره های مگس فاضلاب و سایر گونه های مگس، بی همتا عمل می کند.

 

 

نظر خود را بنویسید

نابودی لارو مگس
روش های نابودی لارو مگس خانگی

مگس ها موجودات آزار دهنده ای هستند که خلاص شدن از آن ها کار آسانی نیست. اکنون لاروهای آن را هم به این مشکل اضافه کنید. اینکه چه شکلی هستند؟ بیشتر در چه مکان هایی دیده می شوند؟ …

انتشار بیماری های خطرناک ناشی از مگس
انتشار پنج بیماری خطرناک از طریق مگس

ابتلاء به بیماری های خطرناک و کشنده گاهی عجیب و در عین حال ساده اتفاق می افتد! بسیاری از بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی با عواملی انتقال می یابند که ما روزمره با آن ها سر و کار داریم یعنی مگس ها!