” مگس ها خطر بزرگی برای سلامتی انسان و طیور به شمار می روند. آن ها ناقلین سالمونلا، پاستورلا، کمپیلوباکتر و اشریشیا کولای هستند که این باکتری ها روی طیور و پرسنل مرغداری‌ اثرات منفی دارند. همچنین مگس ها می توانند باعث کاهش تولید این واحدها شوند. سرعت تولید مثل مگس ها بسته به شرایط محیطی همچون گرما، رطوبت، و منبع غذایی متغیر است؛ ولی غالباً در طول تابستان، رشد جمعیت این حشرات به اوج خود می رسد. کلید اصلی کنترل مگس در مرغداری، مدیریت رطوبت بستر و نیز آب است. فارم هایی که در آن ها بستر را خشک نگه می دارند، به ندرت دچار مشکلات جدی در مورد مگس ها می شوند. همچنین استفاده از سموم حشره کش مناسب نیز می تواند در کاهش و از بین بردن مگس ها در مرغداری ها بسیار مؤثر باشد. “

اهمیت از بین بردن مگس ها در مرغداری

مگس ها از جمله مشکلات خطرناکی شایع در مرغداری ها هستند.
این آفات به همراه ساس‌ها می توانند مشکلات پیچیده ای در واحدهای پرورش طیور به بار بیاورند.
به همین دلیل، در این مقاله درباره اهمیت و روش های کنترل و دفع مگس از سالن های مرغداری بحث خواهیم نمود.

جمعیت مگس های مزاحم، در صورت دسترسی به فضولات، غذای فاسد شده و مواد بستر، می تواند با سرعت بالایی افزایش یابد. حتی بسته به شرایط، ممکن است چندین گونه مگس در یک مرغداری رشد و نمو یابند. برخی از مگس ها فقط موجب آزار و اذیت کارگران و طیور و ماکیان می شوند؛ در حالی که برخی دیگر، جزو مگس های گزنده بوده و از طریق گزش پرندگان می توانند میزان تولیدات مرغداری را تحت تأثیر قرار داده و از طرفی زمینه انتقال برخی پاتوژن های بیماری زا را فراهم کنند.

هرچند اساساً تعداد بالای مگس ها در یک مرغداری، می تواند کارگران را آزار داده، تولیدات را تحت تأثیر منفی قرار داده و سبب شکایت همسایگان گردد؛ به همین دلیل، این آفات بایستی به خوبی و به طور مؤثری کنترل شوند. وجود تعدادی مگس در مرغداری اجتناب ناپذیر است؛ اما تعداد بالای آنان به حدی که تبدیل به آفت شوند، نشان دهنده وجود ضعف در یک یا چند بخش کلیدی از مدیریت مرغداری است.

کنترل مگس در مرغداری.. برخی از مگس های گزنده می توانند با گزش طیور باعث کاهش تولیدات مرغداری شوند ..

دلایل شیوع مگس در مرغداری

معمولترین و شایعترین دلایل شیوع مگس در مرغداری عبارتند از:

  • ضعف در مدیریت فضولات
  • رطوبت بالا در داخل و اطراف مرغداری
  • ضعف در نظافت غذاهای ریخته شده یا فاسد طیور
  • ضعف در نظافت کاه های محل نگهداری مرغ ها
  • ضعف در مدیریت پشته های کود
  • استفاده ناکارآمد از سموم آفت کش
    به عنوان مثال استفاده از حشره کش اشتباه، در زمان اشتباهی از سال، در مقابل گونه های اشتباهی از مگس ها یا استفاده بیش از حد از سموم حشره کش، که منجر به ایجاد مقاومت در مگس ها می گردد.
  • کمبود دانش و آگاهی درباره عادات تولید مثلی مگس ها
  • ضعف در نگهداری و نظافت ساختمان و تجهیزات آن، مانند سیستم های آبخوری و دانخوری

یکی از مهمترین نکات در کنترل موثر جمعیت مگس ها این است که بدانید با کدام گونه یا گونه ها از این حشرات سر و کار دارید؛ چرا که مگس ها نیز به مانند سایر حشرات، دارای انواع بی شماری هستند. این موضوع بسیار اهمیت دارد؛ چرا که مگس های خانگی به برخی از انواع حشره کش ها مقاوم شده اند؛ در حالی که سایر مگس های مزاحم متداول، از خود مقاومت نشان نمی دهند.

اگر قادر به انتخاب مؤثرترین و قویترین سموم مگس کش بر اساس گونه یا گونه های مگس مورد نظرتان نباشید، به احتمال قوی قادر به کنترل موثر جمعیت این حشرات نیز نبوده و فقط پول، وقت و تلاش خود را هدر خواهید داد.

آلودگی به مگس ممکن است به عنوان یک مشکل محیطی و بهداشتی در نظر گرفته شود. مگس‌ها از طریق حمله به مناطق غذایی، آشپزخانه‌ها، زباله‌ها و محیط‌های مرطوب می‌توانند باعث آلودگی و انتقال میکروب‌ها شوند

شایعترین مگس ها در مرغداری

گونه های بسیاری از مگس ها، بسته به شرایط محیطی و برخی شرایط دیگر، می توانند محیط مرغداری ها و قفس های محل پرورش طیور و ماکیان را تحت تهاجم قرار دهند. مگس خانگی معمولی و مگس اصطبل از جمله متداولترین گونه مگس ها در مرغداری هستند.

شایعترین مگس ها در مرغداری

.. مگس خانگی معمولی و مگس اصطبل از متداولترین مگس ها در مرغداری هستند ..

روش های کنترل جمعیت مگس ها در مرغداری

پس از تشخیص گونه مگسی که با آن سر و کار دارید، نوبت به انجام اقدامات لازم برای دفع آن می رسد. از بین بردن مگس ها در مرغداری، فقط از طریق به کارگیری یک متد ترکیبی کنترل آفات، امکان پذیر می باشد، که این به معنای لزوم انجام یکسری کارها و اقدامات، به جای به کارگیری فقط یک روش است.
تنها استفاده از یک متد، به ندرت می تواند در دفع مگس از مرغداری مؤثر واقع گردد.

کنترل اصولی جمعیت مگس ها

قواعد اصولی و اساسی جهت کنترل جمعیت مگس های مرغداری عبارتند از:

به یاد داشته باشید که ریشه کن سازی تمامی مگس ها غیر ممکن است و روش های کنترلی نیز به منظور کاهش جمعیت آنان تا حد قابل قبول اعمال می گردد. مدیریت صحیح مرغداری در حد استاندارد، جمعیت این آفات را تا حد زیادی کاهش می دهد و حتی نیاز به استفاده از سموم آفت کش را نیز کمتر می‎سازد.

مدیریت خوب مرغداری شامل موارد ذیل می گردد:

۱. بهداشت کلی مرغداری و مزرعه پرورشی

۲. حفظ سلامت و بهداشت طیور و ماکیان

۳. هرس نمودن علوفه اضافی اطراف مرغداری و مزرعه پرورشی

۴. تمیز نمودن و دفع غذای ریخته شده در اطراف انباری و دانخوری ها و هر مکان دیگری در داخل و اطراف مرغداری

۵. کاهش رطوبت در داخل و اطراف سالن مرغداری، از طریق کنترل نشتی و زه کشی آب، آبگذرهای سقف و شیروانی، ناودانی ها، فاضلاب و نیز نگهداری سیستم های آبخوری به نحوی که عاری از هرگونه نشتی یا چکه باشند.

کنترل مگس در مرغداری

افزایش ناگهانی جمعیت مگس در مرغداری

با وجود تمامی تلاش ها و راهبردها جهت کنترل مگس در مرغداری ها، ممکن است جمعیت این حشرات تحت شرایط محیطی خاص، به شدت افزایش یابد. این موضوع، اغلب در بهار اتفاق می افتد؛ یعنی زمانی که مگس های اصطبل، زاد و ولد نموده و جمعیتشان افزایش می یابد؛ اما می تواند در طول تابستان های گرم و مرطوب نیز بروز کند؛ یعنی زمانی که رطوبت بیش از حد هوا، مانع از خشک شدن فضولات طیور شده و شرایط تولید مثل و افزایش جمعیت سریع مگس ها را فراهم می کند؛ در این شرایط، استفاده از سموم مگس کش، جهت کاهش جمعیت این آفات به سطوح قابل قبول، ضروری می باشد.

سموم قابل استفاده در دفع مگس مرغداری

سموم حشره کش شیمیایی بسیاری در بازار وجود دارند که دارای ایمنی و استاندارد لازم جهت دفع انواع مگس ها در داخل و اطراف محیط مرغداری می باشند. این حشره کش ها بر اساس مواد فعالی که در خود دارند، می توانند به کلاس های مختلفی تفکیک و تقسیم بندی شده، یا بر اساس فرمولی که دارند نیز تفکیک و گروه بندی شوند. به عنوان مثال، این سموم به صورت اسپری های مخصوص سمپاشی دیوارها، طعمه های مگس، اسپری های موضعی مخصوص برای اعمال بر روی فضولات و غیره، یافت می شوند. هر محصول، دارای ویژگی های خاصی است یعنی اینکه اثرگذاری هر سم حشره کش، بسته به گونه مگس موجود در محیط، ساختار مرغداری، یا زمان سمپاشی حشره کش، متفاوت خواهد بود.

انتخاب سم مگس کش مناسب

بر حسب نوع نیاز، می توان از سموم مختلف برای کنترل مگس در مرغداری استفاده کرد.
همیشه بهترین نوع سم مگس کش، به شرایط موجود بستگی دارد.

به عنوان مثال، برخی از سموم طعمه مگس، دارای نوعی فرومون هستند که فقط برای مگس ها جذاب است. این سموم برای دیوارهای صاف و غیرقابل نفوذی از جنس آهن گالوانیزه یا بتن، که به سمپاشی سطحی خوب نیاز دارند کارایی بالایی دارند. در حالی که سموم اسپری مگس کش، در صورت اعمال به دیوارهای بتونی، تاثیر بسیار کمتری خواهند داشت.
بهتر است سمی را انتخاب کنید که انعطاف پذیری بالایی در نحوه استفاده داشته باشد.
به عنوان مثال می توان طعمه های مگس کش را بر روی زمین پخش کرد.
همچنین می‌توان پس از مخلوط آن با آب، از فرچه برای آغشته کردن دیوارها به مخلوط حاصل، بهره برد. سم مگس کش آجیتا از بهترین سموم دفع مگس برای از بین بردن جمعیت های مگس می باشد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

معرفی مگس فاضلاب
معرفی مگس فاضلاب

مگس فاضلاب، یکی از انواع مگس های شایع در محیط های خانگی است. این مگس به دلیل تخم گذاری و زندگی در فاضلاب و محیط های آلوده، می تواند بیماری های بسیاری را به انسان انتقال دهد.

نابودی لارو مگس
روش های نابودی لارو مگس خانگی

مگس ها موجودات آزار دهنده ای هستند که خلاص شدن از آن ها کار آسانی نیست. اکنون لاروهای آن را هم به این مشکل اضافه کنید. اینکه چه شکلی هستند؟ بیشتر در چه مکان هایی دیده می شوند؟ …

انتشار بیماری های خطرناک ناشی از مگس
انتشار پنج بیماری خطرناک از طریق مگس

ابتلاء به بیماری های خطرناک و کشنده گاهی عجیب و در عین حال ساده اتفاق می افتد! بسیاری از بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی با عواملی انتقال می یابند که ما روزمره با آن ها سر و کار داریم یعنی مگس ها!

سفارش سم از طریق: